Det slo formerlig gnister da 54 entusiaster fra hele landet møttes. På lørdagen holdt vi på nesten 10 timer i strekk – og ingen viste tegn til å miste energi. Det var minst 17 lærere med, mange bibliotekarer, og ellers var vi alle entusiaster som ville bidra. Dette er den andre av tre artikler

bilde

Her kommer referater fra gruppediskusjonene:

Internasjonalt samarbeid

v/Øystein Imsen

Vi har mange søstertiltak i andre land, og flere vil komme. Hvordan pleier vi kontakten med dem?

KODU-cup er blitt en del av Europeisk KODU-cup. Her kommer det også snart et code.eu

Øystein er codeweekambassadør og samarbeider tett med Fredrik i IKT- Norge om events og tiltak. Her skal LKK ut i Europa: «Vi skal faen meg vise dem»

Å vise fram LKK i utlandet er en flott motvekt mot alt PISA- tøyset.

Har vi LKK i Sverige eller Danmark? Kanskje skal vi ta ansvar for å få dem i gang, om de ikke er det. Vi sjekker med nordisk råd.

Hvordan senke terskelen for at folk kan bidra og gjøre noe

v/Øyvind Aardal

  • Mange frivillige men få kodeklubber eller aktiviteter som faktisk settes i gang
  • Hvordan kan vi konkretisere oppgaver
  • Det finnes et hav av informasjon – hvordan systematiserer man dette slik at det blir tilgjengelig
  • Deichmanske Majorstua – Blir med å lær kidsa koding – 2 timers kurs i scratch og LKK – kursdokumentasjon – legges ut på Youtube til inspirasjon for andre instruktører – 25/6
  • Frivillig arbeid – hvis noen melder seg så må de ikke få for mye ansvar – bryt ned oppgavene fordele på flere
  • Koordinatorens rolle – ta ansvaret – sørg for å fordele oppgaver
  • De som har alt for mye å gjøre de gjør det
  • Oppskrift – gold standard 2 sider
  • Foreldre må ha nøyaktig samme behandling som barna
  • Dele ut navnelapper, refleksvester til foreldre på møter slik at folk ser dem og tar tak i dem
  • Papir på oppskrifter
  • Spørre konkret om hjelp til forbedringer av materiell
  • IKKE “gå på kidsakoder.no”
  • lærerkurs og instruktørkurs
  • Inviter folk som vil starte med på kodeklubber som eksisterer så vi får se hvordan det kan gjøres. kanskje ha en mentor som er med på oppstartsdagen etc.

Danning av et lærernettverk

v/Bjørn Sør-Reime Erga

Deltakere: Øystein Imsen, Jorunn Søtveidt, Leif Amundsen, Carl Myrland, Svetlana Voronkova, Thomas Hedlund, Joachim Haagen Skeie, Arild Pedersen, Elin Reithaug, Susanne Iversen, Anpan Kailasapillas, Torbjørn Skauli,

Barnetrinn

  • Kodu og Scratch

  • Elever underviser elever

Ungdomstrinn

  • Kodu og Scratch

  • Elever som lærer elever

Videregående

  • Generelle ferdigheter – mer viktig enn valg av programmeringsspråk: Problemløsning, kritiske tenkning, logikk, algoritmer,

  • Superbrukere

Mål

  • 250 deltakere på neste års seminar

  • Visjon, hallusinasjon

  • Lærerbegrepet må være stort

Misjon:

  • Starte Kodeklubber – forenkle, tilpasse, ABC

  • Tilby kursopplegg – ferdigpakker (kompetansemål, aktiviteter, utstyr, vurdering)

  • Solide og konkrete opplegg:

    • Arduino,

    • Elektronikk,

    •  Kodu,

    •  Scratch,

    •  unity,

    •  Raspberry Pi,

    •  Lego Mindstorms

  • Hjelpe til selvhjelp for lærere, skoleledere, kommuner, fylkeskommuner, staten, Norge og verden

  • IKT som en integrert og naturlig del av skolevirkeligheten

  • Må utvikle våpen til lærerværelset og rektorer, skolesjefer, kommunen og fylkeskommunen

  • Finansiering – støtte til ildsjeler, pilotprosjekter – f. eks Joachim Haagen Skeie

Hva?

  • Bryte ned barrierer i lærerværelset – oppskrifter, forankring, læreplaner, skalering, målbarhet

  • Komfortsonen må utfordres – parkeringsvakt eller noe mer…

  • Hvordan bruke det i matte, naturfag og teknologi – valgfag, og tverrfaglig, norsk, kunst og håndverk

  • Hva skjer med elevene? Hvordan og hvorfor? Hvordan «selge» det inn til skoleledelsen, realfagslærere – skrive egenvurdering/samskriving,

  • Elevens erfaring – ord fra barnemunn om Kodetimen

  • 21th century skills

Hvor deles det?

  • Skytjenester – Dropbox, GoogleDrive, OneDrive, Github, LKK – hjemmesiden

  • Youtube, Vimeo

  • NDLA – mulig samarbeid

  • Motivasjon for deling – konkretisering av innhold

  • Felles plattform – Kunnskapsløftet 2006

  • Friprog?

  • Samarbeid med Classfronter og Itslearning?

Rammer, krav og kriterier?

  • Kjøreplan og tid

  • Produkt og vurdering

  • Forankring i læreplanene, også den generelle

  • Se til Kodetimen – Hva skal til for å lykkes?

  • Enkelhet – tilgjengelighet

  • Tverrfaglig forankring

Hvordan og hvorfor?

  • Elevenes virkelighet

  • Entreprenørskap – Ungt Entreprenørskap, Rollemodellen, Tekna,

  • Trene seg til fremtiden

  • Lærernettverk – ledelse, koordinering, snakke sammen, kommunikasjon, markedsføring

  • Lærerstudenter – hvordan gjennomfører opplegg / konkrete kjøreplaner

 Forankring i læreplanen – skoleutvikling

  •  Hva lærer barna, akkurat nå?

  •  Programmering som en naturlig del av skolevirkeligheten

  •  Få med lærerstudentene – Tromsø, Hamar – gjennomføring

 Hvordan jobber vi?

  •   Næringsliv – finansiering

  •   Inn i lærerutdanningen – Høgskolen i Oslo, Bergen, Hedmark

  •  Allmenndannelse – Generelle del av læreplanen

  •  Fortsette arbeidet i Leif A. Amundsen sitt dokument – deles

  • Et klikk fra hjemmesiden – showcase

  • «Keep it simple» – tilgjengelighet, gjøring

  • Programmering som metode – problemløsning, kritisk tenkning

  • Yrkesvalg – konkretisering, hva er det faktisk innebærer

  • Lavterskel – Go, Play

  • Delingskultur – hvem deler? Hvordan unngå innavl? Ta vare på ildsjelene

  • Lærerkollektiv – skrive, dele, snakke

Kursopplegg for Ardiuno

v/ Trygve Trohaug

I motsetning til feks Scratch som er gratis å komme igang med, trenger man midler for å kjøpe inn Arduinosett. Arduino er ikke dyrt, men man må ha noen midler. Vi konkluderte med at det er lett å få en lokal bedrift til å sponse et klassesett.

Det er viktig å bli ferdig. Del ut fasit med programmet, slik at de som ikke får det til kan skrive av og på den måten mestre oppgaven og kanskje lære noe i prosessen. Veldig viktig hvis man har oppgaver som bygger på hverandre.

Maker Faire har noe som heter “young maker”, hva med å la ungdommene vise fram ting som de har laget på kurset der? God motivasjon og et mål å jobbe mot.

Det finnes allerede mengder av programmer, tutorials og eksempler ut på nettet, men det er en stor oppgave å lese igjenom alt og finne de som passer for barn. Vi burde opprette en mappe på Github for Arduinokurs der folk kan legge kursopplegg/oppgaver.

Det kunne også vært lurt å ha en måte å rangere og kommentere forskjellige kursopplegg på LKKs hjemmeside. Rangeringen kan være feks “Passer for alder …”, “Passer for nivå …” og “Oppgaven tar … minutt”.

kodegenet.no er en side med kursopplegg for bla Arduino, den er verdt et besøk.

Innspill til nettstedet

v/Simen Sommerfeldt

Målgruppene er Publikum: Lærere, kodeklubbere, frivillige, bedrifter som vil støtte. Disse må lette finne frem.

Ønsker:

  • Joachim: hva skjer i mitt område,

  • Gjøre det enkelt å søke

  • Anbefalings-funksjon

  • Erlend: Alle få lov til å publisere undervisningsopplegg og kanskje må vi kunne ha en rating på hvilket stoff som er best

  • Kunne ha fritt og moderert innhold (gjennom web of trust) og kunne legge det inn

Det som er viktig å:

  • Ha en help wanted side

  • Dette kan jeg bistå med

  • Ha et register over hvem som kan hjelpe

Vi ble enige om å pare en redaktør per fagområde med en teknisk person som får det til å skje. En start på noe slikt for skoler er Leif Amund Lie med Tommy Klausen som teknisk. Kanskje Helge og Ruedi kan være et slikt par for kodeklubben?

Andre kilder til ønsker om nettstedet:

Det finnes en del her på github for nettstedets kildekode:https://github.com/sisomm/kidsakoder.no/wiki

Og tanker om behov er oppsummert i vår nyttårshilsen:https://www.kidsakoder.no/2014/01/02/nyttarshilsen/

Vi har en egen gruppe på FB for de som kan WordPress og som kan hjelpe til: https://www.facebook.com/groups/lkkwordpress/

Det finnes en beta på ny struktur som har mindre funksjonalitet men som peker på de gruppene som finnes på f.eks. facebook og Meetup. Og den har bedre kart: kidsakoder.wpengine.com

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar