Våre samarbeidspartnere

I tillegg til frivillig innsats, er vi avhengig av støtte i form av penger og lønnet arbeid for å kunne drive bevegelsen. Blant partnerne finnes det virksomheter som støtter oss finansielt, bidrar ved å la de ansatte bruke arbeidstid eller er aktive samarbeidspartnere i kraft av sitt virke.

Her presenterer vi våre langsiktige partnere. I tillegg til disse har vi stadig samarbeid med – og får støtte fra – andre virksomheter på prosjektbasis. Disse blir nevnt når vi omtaler prosjektene.

Partnere i Kodebanken

Kodebanken utgjør vår økonomiske plattform. Ambisjonen er å ha minst et år buffer for driften, og sikre en solid økonomisk plattform for felles tjenester som nettsider, påmeldingssystem, oversettelser, etc.

Midlene i Kodebanken benyttes til å akselerere og/eller utvide aktiviteter, og sikrer lønnede ressurser til nødvendig administrasjon, nasjonale prosjekter, felles oppfølging og mer.

Midlene er låst til Lær Kidsa Kodings formål, eksempelvis:

  • Prosjekter som konferanser, kampanjer, samarbeidsprosjekter som fremmer formålene våre
  • Oppfølging av og bistand til å opprette kodeklubber over hele landet
  • Oppfølging av og støtte til skoler, skoleeiere og utdanningsmyndigheter

Kodebanken administreres av Foreningen for Lær Kidsa Koding. Henvend deg gjerne til styreleder Helge Prestrud Astad på helge.astad@kidsakoder.no eller 932 95 452 dersom du ønsker å bli partner!

Under får du en kort beskrivelse av hvordan partnerne hjelper oss – i alfabetisk rekkefølge

Accenture

Accenture er et ledende globalt teknologiselskap med ekspertise innen digitalisering, sky og sikkerhet. Vi tilbyr strategi og rådgivning, design, teknologi og driftstjenester og kombinerer erfaring og spesialisering i mer enn 40 bransjer, og våre over 500 000 ansatte betjener kunder i mer enn 120 land.

I Accenture tar vi vårt samfunnsansvar på alvor gjennom å levere teknologiske løsninger som gir verdi til samfunn og mennesker. For å gjøre det er IT-kompetanse avgjørende. Ved å bidra til at barn tidlig fatter interesse for teknologi og IT gjennom initiativer som Lær Kidsa Koding, legger vi et viktig grunnlag for fremtidig arbeidskraft som kan sikre at Norge er konkurransedyktig i et globalt marked. Sammen med Lær Kidsa Koding ønsker Accenture å bidra til at flere unge skal være i stand til å forstå og bidra i en digital verden, slik at de kan være med på å forme sin egen fremtid.

Altibox

Altibox er en av Norges ledende bredbånds- og underholdningsleverandører, og er en viktig samarbeidspartner for oss i flere sammenhenger: Selskapet støtter driften vår gjennom å være partner i kodebanken og bidrar dermed til at vi kan holde et høyt aktivitetsnivå. Gjennom Altibox sin tilstedeværelse over hele Norge, ser vi frem til muligheten for samarbeidsprosjekter mellom de lokale kodeklubbene og selskapet. Les mer om Altibox her, og Lyse sin holdning til samfunnsansvar her

Veldig mange kunne hatt nytte av å lære mer om koding fordi det gir en logisk tilnærming til mange problemstillinger og mer kunnskap om teknologi. Det å jobbe med hvordan tekniske tjenester skal fungere i samfunnet, er ikke noe som bare er relevant for programmerere og it-personell. Snarere fører digitaliseringen til at kunnskap om teknologi blir stadig viktigere for mange yrkesgrupper. Lær Kidsa Koding gjør en svært viktig jobb med å skape viktig kompetanse hos fremtidens arbeidstagere.

CGI

CGI er et av verdens største selskaper innen IT og forretningsrådgivning, med 91 000 ansatte i 40 land. I Norge er vi 600 engasjerte medarbeidere fordelt på 9 kontorer, som hjelper landets største offentlige og private virksomheter med å gjennomføre sin digitale reise.

Samfunnsansvar er en viktig del av vår identitet, og vi ønsker å være en samfunnsaktør som bryr seg og tar ansvar i alle lokalsamfunn der vi bor og jobber. Vi vil bidra til digital inkludering for alle, og inspirere barn og ungdom til å utvikle interesse for IT og teknologi.

Vårt program for barn og unge fra 7 til 15 år, kalt STEM@CGI gir tilgang til gratis aktivitetspakker innen naturfag, teknologi, ingeniørfag og matematikk.

 Sammen med Lær Kidsa Koding håper vi å kunne sette koding på dagsordenen og være med på å utvikle fremtidens kodetalenter!

Google

Google er et av verdens største teknologiselskaper. Sammen med Lær Kidsa Koding ønsker de å stimulere til en mer mangfoldig fremtid i teknologibransjen ved å få flere barn og unge interessert i koding, uansett bakgrunn.

 Arbeidet som Lær Kidsa Koding gjør er essensielt for Norges digitale fremtid. Behovet for kodekompetanse er stadig økende, og det er viktig å ruste den kommende generasjonen med ferdigheter som vi vet at fremtiden krever. Samtidig sørger Lær Kidsa Koding for at barn med ulik bakgrunn og forutsetning får muligheten til å fatte tidlig interesse for koding og teknologi. For Google er det viktig å bidra til at mennesker fra et bredt spekter av bakgrunner kommer sammen for å utvikle morgendagens teknologi til det bedre for alle. Sammen med Lær Kidsa Koding ønsker vi å løfte bevisstheten rundt det viktige arbeidet og forhåpentligvis bidra til å pirre skapergleden hos neste generasjon kodere og utviklere – uavhengig av bakgrunn.

Seeds

Seeds er et teknologiselskap som hjelper norske virksomheter med å bli digitale vinnere. De utvikler digitale tjenester og produkter som bidrar til våre kunders suksess. Seeds har i dag over 50 engasjerte og høyt kvalifiserte ansatte som i over 10 år har de utviklet forretningskritiske løsninger for kunder som Nortura, Norges toppfotball, Obos og Blomqvist auksjoner.

Vi er imponert over det viktige arbeidet Lær Kidsa Koding gjør for å rekruttere neste generasjon teknologer. Dyktige teknologer er ekstremt viktig for at Norge skal fortsette å være en digital vinner. Og skal man dyrke fram de beste talentene må man, på samme måte som i idretten, finne dem tidlig. Vi gleder oss til et tett og konstruktivt samarbeid!

Tekna

Tekna er en fagforening vi har samarbeidet tett med nesten helt siden starten i 2013. Ved hjelp av Tekna får vi både kjøpt inn masse utstyr til kodeklubber og sammen arrangerer vi både lærerkonferanser, kodekvelder, stands på konferanser og festivaler. Tekna samarbeider med Lær Kidsa Koding om å opprette lokale kodeklubber der Tekna har tillitsvalgte. Les mer om Tekna og deres engasjement her.

Tekna brenner for at alle barn og unge skal få oppleve glede og mestring i møte med realfaga. Gode realfagskunnskaper er nøkkelen for å kunne være med å lage framtidas løsninger for et bedre samfunn for alle.

Andre samarbeidspartnere

Disse virksomhetene er langsiktige støttespillere og samarbeidspartnere i et vell av sammenhenger. Her er de oppført i alfabetisk rekkefølge.

Bouvet

Bouvet har siden 2013 latt Simen Sommerfeldt bruke opp til en halv arbeidsdag i uken på aktiviteter tilknyttet Lær Kidsa Koding. Les mer om Bouvet og hvordan de ivaretar sitt samfunnsansvar på hjemmesidene deres.

Bouvet ønsker å være en pådriver for at morgendagens utdanningsinstitusjoner tilbyr det innholdet som kreves i en framtid hvor teknologi og digitalisering er viktige muliggjørende faktorer. Det er derfor viktig at vi støtter Lær Kidsa Koding

Excited

Excited er et senter for fremragende utdanning (SFU) finansiert av DIKU, hvor NTNU og Nord Universitet medvirker. Hovedmålet er forbedring av IT-utdanninger på universitetsnivå, men Excited bidrar også til forbedring av IT-utdanning for ungdom, gjennom forskning og innovasjon knyttet til læringsaktiviteter for ungdom og videreutdanning av IT-lærere, Excited støtter oss på mange måter, bla. ved å finansiere sommerjobber der studenter bidrar med oppgaver. Les mer på hjemmesidene deres.

Selv om skolens tilbud innen IT-utdanning blir gradvis bedre, er Lær Kidsa Koding et viktig tilbud for mange ungdommer. LKK gjør også en fin innsats for å øke IT-læreres kompetanse, gjennom sine lærerkonferanser

Follow a manual added link

IKT-Norge

Siden 2015 har IKT-Norge latt oss ha kontorsted hos dem og hjulpet oss med kontoradministrative oppgaver, og i den tiden Torgeir Waterhouse jobba i IKT-Norge, fikk han bruke arbeidstid til å koordinere aktiviteter tilknyttet Lær Kidsa Koding. Sammen med IKT-Norge har vi også flere pågående samarbeidsprosjekter, blant annet å igangsette Kids Can Code på Sri Lanka og i Kenya.

IKT-Norge har vært en samarbeidspartner med Lær Kidsa Koding  siden starten, både med initiativ og engasjement fra egne ansatte og gjennom å huse Lær Kidsa Koding med kontor i våre lokaler. Lær Kidsa Koding har, og er fortsatt, en av de viktigste stemmene for kunnskap og kompetanse om koding og skape forståelse for et digitalt samfunn for barn og unge i hele Norge.

Mediebruket

Mediebruket gjorde en kjempejobb med å modernisere nettsidene våre, og drifter dem fortløpende. Les mer om Mediebruket og hvordan de ivaretar sitt samfunnsansvar på hjemmesidene deres.

Arbeidet til Lær Kidsa Koding er viktig, både med tanke på å lære opp kandidater som senere kan bli utviklere hos oss, men også for å gjøre barn og unge bevisste og kritiske i egen bruk av digitale medier. Og for at de skal kunne ta kontroll over sin digitale hverdag.

MeyerHaugen

MeyerHaugen er et er et rekrutteringsselskap som et bredt nedslagsfelt innen digitale roller. De rekrutterer løpende en rekke IT-ledere og spesialister, og støtter Lær Kidsa Koding med rådgiving relatert til rekruttering. MeyerHaugen jobber aktivt med innovasjon innen rekrutteringsfeltet og deler innsikt gjennom podcastseriene Rekrutteringsrådet og MeyerHaugens Topplederpodcast. Les mer om MeyerHaugen på www.meyerhaugen.no

Vår jobb er å sikre at organisasjoner har kompetansen de trenger, og idag er det et skrikende underskudd på teknologikompetanse på tvers av bransjer. En av løsningene innen dette er å sikre at flere unge talenter blir interessert i koding. Vi heier på jobben Lær Kidsa Koding gjør og mener dette er et viktig tiltak for å sikre at flere unge mennesker forstår hvor kult det egentlig er med koding.

Otte

Otte har siden oppstarten i 2019 donert av Torgeir Waterhouse sin arbeidstid til Lær Kidsa Koding. For Otte handler det både om å ta direkte samfunnsansvar for denne viktige bevegelsen og generelt for å bidra til å møte mellom mennesker og teknologi i Norge, les mer om Otte på hjemmesidene deres.

Helt fra vi startet Lær Kidsa Koding har det vært viktig for meg å kunne både bruke fritid og disponere arbeidstid til dette viktige arbeidet. Når vi startet Otte var det selvsagt at tid til Lær Kidsa Koding arbeid i både bevegelsen og foreningen skulle være en prioritet.

Samsung

Samsung var i fem år vår viktigste samarbeidspartner og gjorde det mulig for oss å ansette en prosjektleder som kunne koordinere aktiviteter i Lær Kidsa Koding. Sammen har vi fulgt hverandre i veksten fra få kodeklubber til nesten 200 kodeklubber fra 2014 til og med 2019. Les mer om Samsungs citizenship her.

Vi på Samsung är stolta att ha samarbetat med Lær Kidsa Koding sedan många år och fått se den fantastiska verksamheten växa. Kunskap om digitalisering och teknik är viktigt för det påverkar samhället vi lever i nu och vill skapa för framtiden. Genom Lær Kidsa Koding får unga uppleva möjligheterna med digitaliseringen, och få praktisk kunskap hur de kan använda tekniken för att lösa verkliga problem.

Sparebankstiftelsen Hedmark

Hedmarksmodellen er et prosjekt i Lær Kidsa Koding der vi har ansatt en lærer, Carl A. Myrland, til å gjennomføre en rekke tiltak for å få mer koding både i skoler og på fritida i Hedmark. Sparebankstiftelsen har nå finansiert dette i to år. Les mer om stiftelsen her.

Prosjektet vi har sammen med Lær Kida Koding skal bidra til å gjøre elever, lærere og skolene i Hedmark mer digitale og innovative. Hovedmålet er å øke barnas digitale ferdigheter, fra å være rene konsumenter av teknologi til å bli skapende og kreative gjennom økt kunnskap om koding.

Statnett

Statnett har siden 2017 latt Helge Astad bruke opp til en halv arbeidsdag i uken på aktiviteter tilknyttet Lær Kidsa Koding. De har startet flere bedriftskodeklubber og i 2017 var Lær Kidsa Koding mottaker av Statnett sin julegave til sine ansatte. Les mer om Statnett og hvordan de ivaretar sitt samfunnsansvar på hjemmesidene deres.

Vi støtter Lær kidsa koding fordi fremtiden er elektrisk og digital. Da trenger vi flere digitale hoder til å gjøre jobben