Vil du bidra med kommunikasjon i LKK? Bli med 22. april!

, , ,

Er du god på å lage konsepter for nettsider eller til å utvikle dem? Er du flink til å skrive eller deske innhold? Er du en rev i sosiale medier? Da trenger vi din hjelp, og ønsker deg velkommen til arbeidshelgen vår den 22.april

22.  og 23. april skal vi jobbe med nettstedet, kommunikasjon, skolesatsning, politisk arbeid, kodeklubb-organisering og oversetting og mange andre ting. Vi kommer til å ha felles foredrag, underholdning og mat!

Vi trenger å nå ut til lærere, kodeklubbere, foreldre, og publikum. Og til bedrifter, politikere og alle andre. Hele bevegelsen vår er avhengig av at det funker. Så da trenger vi flere frivillige som kan bidra.

Kom og bli med på LKKs arbeidshelg 22. og 23. april!

Under arbeidshelgen ønsker vi å danne grupper som kan bidra mer selvstendig opp mot helheten:

  • Konsepter for og design av nettstedet
  • Implementasjon av funksjonalitet for nettsidene og andre tjenester, f.ek.s opp mot oppgavesidene
  • Innholdsproduksjon
  • Redaktør-roller og desking
  • Kommunikasjon via sosiale medier – i takt med de andre kanalene

Jeg utdyper her noen av behovene:

Digital allmenning

Lær Kidsa Koding! ble etablert med tanken om at bevegelsen kunne betjenes av en “digital allmenning” (se denne bloggposten). Mye av behovet for et byråkrati faller bort om man har smarte tekniske løsninger. I dette bildet fra Vegard Kolbjørnsrud ser vi hvordan dette henger sammen:

Disse funksjonene kan delvis løses gjennom et helt vanlig nettsted. Men vi trenger også mye mer: Vi ønsker oss f.eks. at folk kan registrere hvor i landet de kan tenke seg å danne kodeklubb, og bli koblet med de som kan undervise i nærheten.

Denne mekanismen var helt sentral da kodeklubben i England opplevde en fenomenal vekst tidlig i 2012/2013

Vi savner også et skikkelig forum. Dette er nødvendig for å betjene et lærer-community, der man kan huse innhold som prøver og fasiter – uten at elever får mulighet til å smugkikke.

Vi har også sett behovet for en søkefunksjon som kan betjene lærere, kodeklubbfolk, og frivillige med et bredt spekter av informasjonsbehov: “Hvilke undervisningsopplegg passer for 7. Klasse i fysikk?” “Hvordan snakker jeg med FAU og skolen for å danne kodeklubb?” “Finnes det noen enkle tricks for å skape orden når visse unger bråker mye?”. Her kan svarene ligge blant kodeklubb-oppgavene, andre sted på nett, eller på kidsakoder.no. Det er ikke spesielt enkelt i dag, og vi ser at innholdet øker på både vårt eget nettsted og andres.

Dette er bare noen av behovene, og:

Vi ser at det kan være lurt å få på plass en del gode beskrivelser av brukerprofiler (personas) og deres behov slik at vi kan få laget et godt tjenestedesign. Dermed kan vi lettere prate med designere og utviklere om prioriteringer og løsningsalternativer

Teknisk utvikling

Vi bruker wordpress og github som plattformer i dag, og det har både fordeler og ulemper: Det er god tilgjengelighet på folk som kan hjelpe til, samtidig som plattformen mangler en del funksjonalitet som man har behov for i en community-løsning.
Dersom vi kan få forankret dette opp mot behovene og en stor nok frivillig gjeng, ønsker vi at man skal kunne hente oppgaver i en bestillingsliste og utføre – enten at bedrifter tar det, som studentprosjekter, eller som nå – at grupper av frivillige gjør det. Poenget er at vi trenger flere hender!

Innholdsproduksjon

Mange fine begivenheter finner sted uten at omgivelsene får vite om dem – vi har simpelthen ikke nok folk som kan skrive om dem!

Og noen ganger har folk veldig lyst til å meddele noe, men har ikke erfaring med publisering på nett. Derfor trenger vi noen som kan deske innhold og påse at artiklene blir leservennlige og tilpasset målgruppen. Med andre ord: vi har et stort behov for folk som er skriveføre og som kan fungere som redaktører og journalister/forfattere.

What we don’t know we don’t know..

Vi har bare vår egen kompetanse.. om det er noe du ser vi burde gjøre som vi ikke har nevnt her, eller noe vi burde gjøre anderledes, blir vi kjempeglade om du forteller oss det..

Kom og bli med på LKKs arbeidshelg 22. og 23. april!

Andre temaer under arbeidshelgen, er bl.a.:

  • Glad i skole? Er du ansatt i skolen, eller bare opptatt av skole og undervisning, og nysgjerrig på hvordan koding kan benyttes i undervisningen?
  • Språknerd? Har du språksans og kan litt om programmering og IT? Da vil LKK gjerne ha hjelp av deg til oversettelse og til spåklig revidering av vårt materiell.