Elever lager undervisningsopplegg for skoler

, ,

Snart klare for prosjekt i på Håkvik skole i Narvik Kommune.

Elevene ved Narvik Videregående Skole, studiested Oscarsborg på SS2I – IKT servicefag er i disse dager snart klare med et undervisningsopplegg som skal kjøres i skolene i kommunen.  Først ut er Håkvik skole der vi fikk kontakt etter NKUL konferansen i vår med Astri Sletteng som er lærer og IKT ansvarlig ved skolen.

Dette førte til et møte mellom skolene og IKT ansvarlig Viggo Fedreheim ved Narvik kommune der det ble bestemt at vi skulle lage et tilbud til 7 og 4 trinn ved Håkvik skole.

I oktober bærer det løs og først har elevene lært generell kurs teori, brukerstøtte og har fått sette seg inn i verktøyene vi skal lære videre til elevene.

Mathias, Simon og Mads i gang med Alice - og opplegget elevene skal få prøve seg på å utvikle videre.

Vi fordelte oppgavene slik:

Hege og Synne – tok for seg Scratch http://scratch.mit.edu/

Sindre og Morgan – tok for seg http://mindstorms.lego.com/en-us/default.aspx

Sindre og Cato – tok for seg http://www.wix.com/

Mathias og Alf William – tok for seg http://textadventures.co.uk/quest/

Simon og Chris – tok for seg http://smallbasic.com/

Marius og Mads – tok for seg http://www.alice.org/index.php

Elias – Chistoffer og Ruben – tok for seg http://www.ict.ru.ac.za/Resources/cspw/thinkcspy3/thinkcspy3_latest/

Etter en gjennomgang av disse verktøyene der vi skulle se etter hvor lett det var å sette seg inn i programmet, ville elevene forstå dette?  Var det intuitivt eller krever det lengre tid?  Kurset vi har skal ta to timer til sammen – slik at det blir mye som skal skje på en gang.

Mine elevers konklusjon var at Scratch passer for 4 trinn – så det tar vi videre og forbereder til etter jul.  Men vi ønsker å gi kommunens skoler mulighet til at våre elever kan ta dette som et tilbud i andre timer.  Vi trenger da 4-6 timer med elevene og sender ut våre to elever som har dette som prosjekt.

Mindstorm, Wix og Alice tar vi videre til 7 trinn og kjører to runder med Mindstorm siden bygging av robot tar ganske mye tid.

De andre ble forkastet av elevene med bakgrunn i det vi stilte som krav.  Samtidig vet vi at .NET applikasjoner ikke er mulig å kjøre på Skolelinux.

Vi starter opp med Wix med det formål at elevene som vi skal undervise skal lage en «prosjektbeskrivelse» fra kurset vi skal ha med dem.  På den måten har de et konkret tema å lage nettsider av, og vi får presentert prosjektet vårt på nett for foreldre og samfunnet ellers via sosiale media.

For hver gang vi har elevene (4 ganger) skal de samle bilder, skrive tekst og logge det vi gjør.  Dette vil en lærer i grunnskolen kunne knytte opp mot mange punkter i kunnskapsløftet.

Mindstorm opplegget blir en oppgave basert konkurranse der elevene skal lage et program som skal løse et konkret oppdrag.  Mindstorm er blokkbasert programmering – men er også mulig å ta helt ut i et fjerdegenerasjons språk. Her kommer elevene til å bidra med å bruke egne datamaskiner siden det er viktig at programmet fungerer på forhånd.  Håkvik skole har hjulpet oss med å finne flere roboter som vi kan bruke.  Vi har selv 2 stykker som har samlet støv en stund på skolen her.  Håpet er å inspirere til deltakelse i FLL (First Lego Leauge).

Alice er et javabasert og blokkbasert.  Dette er naturlig å ta videre etter Mindstorm – siden det er et visuelt og godt system elevene kan få en liten introduksjon til hvordan java fungerer.  Respekt for kompleksitet i koding og systemet er intuitivt og visuelt laget.  Her vil elevene få oppgaver de skal løse.

Synne og Hege har ansvar for Scratch!

Eksempel på oppgave elevene får å jobbe med i forberedelses tiden:

Et hvert kurs må ha en plan for hva man skal gjøre til enhver tid.

Først skal dere grovplanlegge hva som skal gjøres de to timene dere skal ha kurs. 

Så skal dere lage manus til dere selv slik at dere vet i detalj hva som skal foregå hele tiden.

 Her fordeler dere oppgavene på medlemmene i gruppa:

  1. Hvem skal snakke og hvem skal være hjelpere.  Hvordan skal dere organiserer klasserommet?  (lag en tegning)
  2. Hvordan skal reglene for kurset være.. er det lov å prate i munnen på hverandre/ gå inn på facebook etc.
  3. Lag en plakat/teaser som vi skal sende elevene slik at de får en bitte liten forsmak på hva dere skal gjøre på kurset.
  4. Dere må lage oppgaven til elevene
  5. Hvordan skal elevene levere oppgaven?
  6. Skal dere ha konkurranse, da må det være en jury – premie?
  7. Evalueringsskjema – på papir eller Google Forms (Dette må i tilfelle lages nå)
  8. Nettikette – lag et kort opplegg som dere skal gå i gjennom først på kurset.  Det blir for Wix gruppa
  9. Lag et kursbevis dere kan gi elevene etter kurset.

I følge kunnskapsløftet skal våre elever beherske:

–       Intern og ekstern brukerstøtte

–       Yte service gjennom brukerstøtte

–       Yte service gjennom driftstøtte

–       Brukertilfredshet

Og lage enkle kurs, der det i utgangspunktet står kontorstøttesystemer og operativsystemer.  Mens undertegnede mener kunnskapsløftet er foreldet i forhold til våre elever som har installert operativsystemer i mange år og som er relativt gode i kontorstøttesystemer allerede.  Hvorfor ikke bryne seg på hele kundegruppen bransjen møter J

9 oktober tar vi med oss lokalavisen og får laget en reportasje fra aktiviteten vår – markedsføring.

Og elevene vil samtidig markedsføre ungdomsbedriften de har etablert som heter Sintrace UB.

Elevene får møte utfordringer som å takle nerver, prøve ut opplegg og ikke minst få direkte respons på det de gjør uten at det er læreren som kommer med tilbakemeldingen.  Dette er en fin erfaring vi kan gi dem foran arbeidslivet.  De må samarbeide, jobbe i grupper med folk de ikke kjenner fra før, lære struktur og ryddighet.  Samt en introduksjon til prosjekt jobbing som er den vanligste måten å jobbe fram produkter i databransjen.

Målet med dette er å få elevene motivert til å ta fagbrev og bli Servicearbeidere og kanskje om noen år ta en utdanning innen Y-veien på høgskolene i landet der de kan jobbe videre innen drift og programmering.

Alf William, Morgan og Chris i gang med å programmere minestorm robot.

1 svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar