5. trinn og oppover: Spillprogrammering med KoduGameLab
I Kodu (www.kodugamelab.com) skal du skape din egen verden, enten alene eller sammen med andre. Poenget er at det er du – spilleren – som lager digitalt liv og skaper dine egne regler, lover og rammer for hvordan spillet er. Tenk deg alle gangene du har vært frustrert over mangler i dataspill du har spilt før… nå har du endelig sjansen til å rette opp alle andres feil og skape ditt eget drømmespill. Kun fantasien setter grenser.
Kodu – hjelp til selvhjelp (Kodusnutter – 6 stykker)
Kodusnutt 2 – samle objekter og score poeng from Friprogsenteret on Vimeo.
Jeg anbefaler dere å bruke en kombinasjon av læringssnuttene – Sjekk kanalen – det finnes 6. ulike aktiviteter, og man rekker å gjennomføre alle i løpet av én time om ønskelig. Disse kan samkjøres med et utvalg av leksjoner fra mappen “Hjelp til selvhjelp” (powerpointer).
Er du av den mer vågale typen, og ønsker å gi elevene en større utfordring – start med opplegget “Arkadespill” – her finner dere lenker til gamle klassikere, og oppskrifter til hvordan man kan gjenskape disse i Kodu.
Det blir også lagt ut en “Kjøreplan for Kodetimen med Kodu”, som alle lærerne kan følge. Dog, det “kuleste” er å tilpasse opplegget til elevene og det dere holder med på i de andre fagene.
Klikk på bildet under – og du blir tatt med til en portal, hvor det finnes undervisningsopplegg, vurderingsskjema og hjelp til selvhjelp i bruk av Kodu.
For på inspirere, motivere og engasjere elevene, kan dere benytte dere av disse videosnuttene:
Vi utforsker Mars – med vår venn Roveren
Fra finalen i Koducup 2012-13:
Eksempler på spill skapt av elever i Kodu – med kodeutskrifter og muntlige presentasjoner (Klikk på bildet)
Ta kontakt med Bjørn S. Erga på e-post: bjorn@pedsmia.no om du har spørsmål til oppleggene, kjøreplanen eller bruk av Kodu generelt.