Monsterpatrulen – en animasjonsfilm med 5-6 åringer

, ,

De eldste barna i Kleppe Friluftsbarnehage har nettopp laget en ny animasjonsfilm, som har fått navnet «Monsterpatruljen». Filmen kan sees på barnehagens nettside.

Denne gang har barna hentet inspirasjon fra «Dunderly», og barna startet med å planlegge fortellingen med utgangspunkt i et tankekart. Barna kom med mange ulike ideer:

  • ”Me vil det skal handle om monster”
  • ”Me må lage ein utedo til Pompido”
  • ”Når me skal åpne døra, kan me bruke ein usynlig tråd”
  • ”Kanskje nogen monster kan ri på dinosaurer”
  • ”Dei kan rocka litt”
  • ”Det begynner å brenne og Moi faller ned fra treet”
  • ”Dei kan spise monstermat”
  • ”Me kan lage KJEMPESTORE monsterspor av føttene våre”


Med utgangspunkt i disse ideene, laget barna så selve historien til filmen. Barna hadde mye de ville ha med, og noe måtte velges bort, men det meste fikk plass siden vi valgte å dele historien opp i 3 episoder. Deretter laget barna rekvisitter, kulisser og figurer til filmen – det ble mange fantasirike og fargerike kulisser og figurer. Disse aktivitetene holdt de på med i noen uker.

Bulder og Buster leker med monsterballen

Bulder og Buster leker med monsterballen

Animering

Barna ble delt i 3 grupper, og hver gruppe tok bildene til sin del av animasjonsfilmen. Det tok ca 1 time for hver gruppe å rigge klar utstyret og kulissene, prate gjennom hva som skulle skje, og ta alle bildene. Hver gruppe bestod av 4-5 barn og 2 voksne.

Da alle bildene var tatt, så vi raskt gjennom bildene, både forlengs og baklengs, slik at barna fikk den rette “filmfølelsen”. De var kjempe stolte av resultatet!

Barna har tidligere laget animasjonsfilmen «En fisk en sjøorm og en elefant», og de husker godt hvordan vi kan skape bevegelse, få noe til å forsvinne, og andre spennende filmtricks. Barna må først få konkret og direkte erfaring med et verktøy, før de kan bruke det kreativt. Først når de vet hva det vil si å animere en film, og kjenner til hele prosessen og verktøyene, har de forutsetninger for å kunne bruke verktøyene kreativt og i en skapende prosess. Dette er viktig for å gi barna en reell forutsetning for barnemedvirkning – de må vite om hvilke muligheter som finnes, for å kunne utnytte mulighetene fullt ut.

Pompido er inni utedoen

Pompido er inni utedoen

Lydopptak

Så var det tid for å arbeide med lyd til animasjonsfilmen. Barna kom med flere ideer til lydopptak under selve animasjonssekvensen. Barna og de voksne har også snakket om lydopptak mens de planla filmen og laget rekvisittene. Vi tok opp lydeffekter og tale ved hjelp av diktafonen. Alle lydeffektene i filmen er egenproduserte, med unntak av musikken, som er hentet fra «Dunderly» (med tillatelse fra GAN Aschehoug).

Redigering

Hver gruppe har vært med på hele prosessen med animering, lyd og redigering av sin del av filmen. Redigeringen er gjort i MovieMaker, og barna har deltatt på dette også.

  • Gr 1 har laget episode 1: Monstrene leker.
  • Gr 2 har laget episode 2: Redningsepisoden.
  • Gr 3 har laget episode 3: Monsterfest med monstermos
Moi er oppi treet når det begynner å brenne

Moi er oppi treet når det begynner å brenne

Den siste redigeringen av alle de 3 episodene sammen til en film, ble gjort sammen med alle barna. Da la vi på de siste tekstplakatene og overgangene. Barna skrev litt hver, og kunne ellers følge med via den interaktive tavla.

Filmtricks og digital kompetanse

Filmen inneholder mange filmtricks: ballen triller, døra åpner seg, Lex skader seg, det begynner å brenne, brannbilen slukker brannen, monstrene spiser ei stor pannekake, og monstrene kryper under bordet og tuller og tøyser.

Barn som får bruke digitale verktøy i produksjon av bl.a. animasjonsfilm, blir produsenter. Dette kan bidra til at barna blir mediekompetente mennesker med evne til å vurdere medieprodukt med kritisk distanse. Barn som får være med og produsere en animasjonsfilm, lærer mye om hvordan en film lages. Gjennom å avsløre filmtricks, oppnår de større forståelse for at alt som skjer på film og tegnefilm ikke nødvendigvis er på ekte.

Monsterfest med monsterpannekake

Monsterfest med monsterpannekake

Oppsummering

Barna har:

  • vært manusforfattere,
  • laget kulissene og rekvisittene,
  • animert filmen,
  • laget lydopptak,
  • og valgt musikk!
  • …med litt veiledning og hjelp av noen voksne…

Gjennom arbeid med animasjonsfilmen, blir barna kjent med ulike digitale verktøy, og de får erfaring med å bruke verktøyene for å nå et større mål – å skape en animasjonsfilm. Dette oppleves som motiverende og utfordrende for både barna og personalet!

Etter en høytidelig visning av filmen til foreldrene sine, var barna med og publiserte filmen på barnehagens nettside.

«Det har vært kjekt å lage filmen!» sier barna stolt i kor!

 Artikkelen er skrevet av Marianne Undheim: www.digitalkreativitet.no

1 svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] prosessen med animasjonsfilmen er også skrevet som en artikkel på KidsaKoder.no – ta gjerne en […]

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar