Da lærerne kodet – for andre år på rad!

Fredag 21. november møttes kodeinteresserte lærere på Teknologihuset i Oslo for å bli kjent, lære om koding og hvorfor det er et så bra verktøy å bruke i undervisning.

Dagen startet med en rekke foredrag av folk som har gått opp stier for hvordan vi kan introdusere koding i skolen det siste året fortalte om sine erfaringer og tanker. Lenke til Asgjerd, Espen og Leif sine slides finner dere nederst på siden!

Torgeir Waterhouse (@tawaterhouse) sparket i gang showet med et fyrverkeri av en presentasjon, hvor han danset seg gjennom 60 slides på et kvarter.

Nestemann ut var Espen Claussen (@espenec)  som er en veldig aktiv lærer. Han er tungt engasjert i First Lego League, han bruker mobilspill som utgangspunkt for skriving på mellomtrinnet, han lærer elevene å kode, han er en eTwinner og er rett og slett så nært opptil en ikt-i-skolen-supermann som du kan komme. Espen delte mange av sine erfaringer med oss, og fortalte om ulike programmer som kan brukes for å benytte koding i undervisningen.

Så fulgte Asgjerd Halseth. (@asgjerd) Rektoren som brenner for innovativ bruk av IKT, rektoren som benyttet kulturtimeressursen til å la ungdomsskoleelever kurse barneskoleelever i koding og oppnådde gode og uventede effekter.

Leif Lie er Lær Kidsa Kodings egen superhelt. Han har saumfart hele læreplanen og funnet kompetansemål som gir oss forankringen vi trenger til å lære kidsa koding på skolen. Ta gjerne en titt på læreplanguiden hans i lenken nederst i artikkelen!

Øystein Imsen (@oimsen) tok over staffettpinnen og fortalte oss om Kodu og KoduKøpp som nå er blitt en europeisk event, og han er også Norges ambassadør i EU sitt CodeWeek-prosjekt som har som mål å få koding på agendaen i hele Europa.

Til slutt fikk Øystein Gulbrandsen æren av å avrunde foredragene med å fortelle om Kodetimen som arrangeres i uke 50. Har du ikke meldt på klassen eller skolen din enda? Gjør det her! *Denne bloggposten er litt sent ute, men det er fremdeles lov å gjennomføre kodetimen! 🙂

Etter foredragene var det tid for Open Space og lunch. Her fikk folk flokke seg sammen etter hva de ønsket å snakke om, ta med seg en kyllingwrap i hånden og prate i vei. Teknologihuset er som skapt for mingling, med koselige sofakroker, bord og stoler og en varm og innbydende atmosfære. Praten gikk, og folk vandret fritt fra sted til sted og utvekslet tanker og erfaringer med de andre deltakerne. I storsalen holdt Geir Arne Hjelle lynkurs i Code Studio for de som ønsket det, etterfulgt av Torbjørn Skauli som snakket om hvordan man kan bruke eldre elever til å kurse yngre elever.

Klokka ett var det tid for workshops.

Joachim Haagen Scheie kurset lærerne i Arduino, som er en mikrokontroller man kan bruke til å kontrollere alt som går på strøm. Her var aktivitetsnivået høyt, og etter ikke alt for lang tid hadde kursdeltakerne blinkende lysdioder og snurrende elektromotorer på bordet foran seg, alt kontrollert gjennom koden de hadde matet inn i Arduinoen.

Lær Kidsa Kodings egen Grand Old Man, Torbjørn Skauli, viste nysgjerrige lærere hvordan man kunne gjøre ekte pogrammering med virtuelle byggeklosser i Scratch. Det ble en god del mjauing og god stemning! Scratch er et programmeringsspråk som det er svært lett å komme i gang med. Man unngår syntaksfeil (skrivefeil i koden) fordi koden består av “legoklosser” som stables sammen. Likevel er Scratch utrolig kraftig, og er en sentral del av opplegget til de forskjellige kodeklubbene rundt omkring i landet.

Tjerand Silde og Håkon Kaurel hadde workshop i Python, spesielt rettet mot lærere i vgs og ungdomskole.

Den eminente Øystein Imsen hadde workshop i Kodu, hvor deltakerne fikk prøve å lage sitt eget spill. Kodu er svært nyttig (og moro!) å bruke koblet sammen med f.eks. historiefortelling. Det er relativt enkel programmering som skal til, og man får servert en “sandkasseverden” som man kan manipulere til å bli akkurat slik man vil ha den.

På programmet var det i utgangspunktet satt opp seks workshops, men grunnet litt for dårlig markedsføring ble deltakerantallet for lite til at vi fikk fylt opp alle. Derfor la gjorde vi om Code Studio til et lynkurs i løpet av Open Space, og Roger Antonsen fra UiO holdt lynkurs i Processing for de som ville fra klokka tre. Her slengte blant annet hele Python-gjengen seg med, inklusive kursholderne!

Etter at workshopene var ferdig, var det offisielle dagprogrammet over. Lokalet pulserte med engasjerte lærere som ikke kunne vente med å returnere til skolen sin for å komme i gang med det de hadde lært. Jeg håper det dukker opp noen bloggposter som forteller om erfaringene etterhvert!

 

Slides fra lærerkonferansen: http://bit.ly/1zEZsm7

 

Vi minner om at nye muligheter for å delta på lærerkonferanser dukker opp med jevne mellomrom. I Trondheim arrangerer Kodeklubben Trondheim midtnorsk lærerkonferanse på NTNU den 19. mars, og i Oslo er målet å ha en konferanse klar uka etter. Mer nøyaktig info kommer når det er klart. Også våre venner i Bergen har begynt å leke med tanken om å arrangere lærerkonferanse der. Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker å gjøre noe positivt for skolene i ditt nærområde!

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar