Lær Kidsa Koding har et stort, engasjert nettverk med frivillige. De gir av sin tid og kompetanse slik at barn og unge i hele Norge får muligheten til å lære programmering og drive med koding som fritidsaktivitet. For å  støtte opp under frivilligheten  og aktiviteter på best mulig måte, har Foreningen Lær Kidsa Koding opprettet Kodebanken – den frivillige bevegelsens økonomiske plattform. Midlene i Kodebanken sikrer drift av digitale plattformer, administrasjon, nasjonale prosjekter og oppfølging og bistand til kodeklubber over hele landet. 

Lær Kidsa Koding er utrolig heldige som har dyktige aktører i næringslivet som går foran og tar et stort ansvar ved å støtte barn og frivillige over hele landet gjennom Kodebanken. I artikkelserien “Bli kjent med våre partnere” ønsker vi å løfte frem alle disse fantastiske støttespillerne.

Denne uken ønsker vi å løfte frem Tekna! 

Tekna er Norges største fagforening for de med mastergrad innen teknisk-naturvitenskapelige fag. Per i dag har Tekna 100 000 medlemmer som gjennom foreningen får alt fra juridisk bistand, gode faglige nettverk, faglige og sosiale arrangementer og andre gode medlemsfordeler. 

Sammen med Teknas generalsekretær Line Henriette Holten tok vi en prat om hvorfor Tekna har valgt å støtte Lær Kidsa Koding, og viktigheten av teknologiutdannede arbeidstakere i fremtiden. 

  • Hvorfor ønsker dere å støtte Lær Kidsa Koding?

Å rekruttere til teknisk-naturvitenskapelige fagområder er en av Teknas viktigste oppgaver, og vi har støttet Lær Kidsa Koding siden den spede begynnelsen. For oss er det viktig å la barn og unge være nysgjerrige, få mestring og søke problemløsning. Algoritmisk tenking er et godt verktøy i dette, og noe er vi stolte av å tilrettelegge for, gjennom Lær Kidsa Koding.

Norsk nærings- og samfunnsliv skriker etter teknologikompetanse, og interessen må stimuleres allerede fra barndommen.

  • Hva tenker dere om koding som fritidstilbud? 

Tekna heier på alle initiativ som er med på å spre realfagsglede og som tilbyr noe annet enn de mer tradisjonelle barneidrettene.

Teknas generalsekretær
Line Henriette Holten
  • Hva tenker dere rundt viktigheten av å lære programmering og algoritmisk tenkning allerede i ung alder?

Programmering er en viktig ferdighet i dagens samfunn. Vi er omgitt av teknologi, og det blir stadig viktigere å forstå hva som ligger til grunn for de teknologiske løsningene vi ser rundt oss. Ved å la de unge jobbe algoritmisk skaper man neste generasjons problemløsere!

  • Hvordan ser dere på behovet for utviklere og andre teknologiutdannede arbeidstakere i fremtidens arbeidsmarked?

Behovet for teknologer er allerede prekært, og blir stadig viktigere. Alle indikatorer peker i samme retning, samtidig som antall unge med fordypning i realfag synker – det samme gjør antallet realfagslærere. Skal vi klare å gjøre de endringene som det grønne skiftet krever og møte fremtidens teknologbehov er vi avhengig av å utdanne flere teknologer. Her står vi overfor en stor og sammensatt utfordring som bør få større politisk oppmerksomhet.

  • Hva tenker dere rundt viktigheten av frivillighet? 

Uten frivillighet stopper Norge! Våre medlemmer lever og ånder for faget sitt, og det vil de gjerne dele. Lær Kidsa Koding gjør det mulig for våre medlemmer å bidra på flere måter som gjør deres frivillige bidrag både interessant og meningsfylt