8 av 10 norske foreldre vet ikke hvordan de skal lære kidsa koding

Selv om annenhver norske forelder er enige i at det er viktig at barnet deres lærer koding, så er kunnskapen fraværende. 8 av 10 norske foreldre svarer at de ikke vet hvordan de skal gå frem. Det kommer frem i en ny undersøkelse gjennomført av Google på vegne av Lær Kidsa Koding.

Mangelen på fremtidige nordmenn med IKT-kompetanse blir sett på som en varslet kompetansekrise. Ifølge rapporten “Norges behov for IKT-kompetanse i dag og framover” fra 2021 er det allerede et stort udekket behov i det norske arbeidsmarkedet, og problemet vil bli verre de kommende årene.

Tallene skremmer Torgeir Waterhouse, medgrunnlegger av Lær Kidsa Koding. 

– Den manglende satsingen på å tilby barn håndfast teknologikompetanse er bekymringsverdig. Vi startet Lær Kidsa Koding tilbake i 2013 med et mål om at bevegelsens skal gi barn og unge mulighet til å bli skapere, ikke bare forbrukere, av digitale tjenester og bidra til å øke rekrutteringen til IT-yrkene, sier Waterhouse, som selv har flere år i teknologibransjen og IKT-Norge bak seg.

Trenger flere frivillige etter pandemien

Lær Kidsa Koding organiserer kodeklubber over hele landet, der barn i alle aldre får muligheten til å lære og leke med koding. Antallet kodeklubber falt dramatisk under pandemien, og ikke alle har startet opp igjen etter at samfunnet åpnet. Nå håper organisasjonen at foreldre med teknologiinteresse vil bli med for å tenne interessen hos fremtidens utviklere og digitale skapere. Med på laget har de flere store teknologiselskaper, blant annet Google.

Torgeir Andrew Waterhouse – Foto: Kristian Thorbjørnsen

Lær Kidsa Koding har gjort et viktig arbeid på dette feltet i en årrekke, sier norgessjef i Google, Tine Austvoll Jensen.

– Ikke bare med tanke på å skape interesse for koding i en tidlig alder, men også for å bidra til økt tilfang i teknologibransjen fra flere bakgrunner. Arbeidet som Lær Kidsa Koder, og deres frivillige, gjør er essensielt for Norges digitale fremtid. Derfor ønsker vi i Google, ikke bare å bidra direkte, men hjelpe å løfte bevisstheten rundt arbeidet deres og forhåpentligvis skape et tilfang av folk med teknologikompetanse som ønsker å bidra til et meningsfylt og viktig arbeid.

For Google sin del, betyr det i første omgang direkte pengestøtte til Lær Kidsa Koding. I tillegg har selskapet pekt ut Lær Kidsa Koding som en nøkkelorganisasjon i sitt interne donasjonsprogram. Det betyr at både penger og timer som blir donert av deres ansatte, blir matchet med ytterligere støtte fra Google.

Ønsker å pirre skapergleden

Torgeir Waterhouse tror initiativet er et lite steg i riktig retning mot Norges digitale fremtid.

– Vi vet at dette alene ikke kommer til å løse behovet for kodekompetanse i fremtiden, men det er mange som spiller på lag i dette arbeidet, og forhåpentligvis klarer vi å bidra til å verve enda noen flere frivillige til å pirre skapergleden hos neste generasjons kodere og utviklere. 

Tine Austvoll Jensen – Foto: Google