Koding etter skoletid
Koding etter skoletid er et fritidstilbud til 4. klassinger. Modellen går ut på å bruke ungdommer som lønnede instruktører. Det er morsomt og lærerikt, og et positivt bidrag i lokalsamfunnet, uten store utgifter.
Koding etter skoletid er et fritidstilbud til 4. klassinger. Modellen går ut på å bruke ungdommer som lønnede instruktører. Det er morsomt og lærerikt, og et positivt bidrag i lokalsamfunnet, uten store utgifter.
Ideen er enkel: Ungdomsskoleelever ansettes som kodeinstruktører for elever på 4. trinn. Kurset holdes i skolens lokaler, kort tid etter skoleslutt.
Det er flere fordeler med dette:
Les mer om fordelene med koding etter skoletid
Det er mange barn og unge som har digitale interesser, men ikke noen arena å utøve det på, annet enn hjemme på rommet sitt.
Fase 0 – Oppstart av prosjektet
En til to voksne utpekes til prosjektleder. Dette kan være personer som er ansatt ved skolen, fra FAU eller lokalt næringsliv. Disse personene har ansvar for at prosjektet går riktig for seg fra start til slutt.
Viktige arbeidsoppgaver er:
Under Ressurser lenger ned på siden, finner dere maler og eksempler til hvordan et opplegg med koding etter skoletid kan gjennomføres.
Fase 1: Planlegg prosjektet
Grunnen til denne strukturen, er at det aller viktigste er at selve kodekurset går av stabelen som planlagt og forutsigbart for foreldre og barn. Alle de andre datoene i forkant er fleksible og kan justeres etter behov.
Fase 2 - Informere elever og foresatte
Fase 3: Informer ungdomsskoleelever
Fase 4: Ansettelse og påmelding
Fase 5: Instruktørkurs
Vi legger opp til minimum 5 timer kursing av instruktørene, fordelt på tre dager, men dette står dere selvsagt fritt til å justere selv.
Kursdag 1: Forventninger, hva er koding, presentere Scratch, la instruktørene jobbe med et oppgavehefte fra oppgaver.kidsakoder.no
Kursdag 2: Videre trening i Scratch og utforsking av ulike oppgavesett. Diskutere hvordan man håndterer barn på en god måte. Hvordan være en “god voksen”, som er klar og tydelige overfor barna, men også vennlig, imøtekommende og veileder med entusiasme og glede. Fokus på at det er barna som er “hands on”, og ikke overta oppgaven.
Kursdag 3: Velge ut hvilke oppgaver som skal benyttes på kurset. Avklare hvem som ønsker barna velkommen og starter opp første økt. Hvem gjør hva. Når skal instruktørene møte opp før kurset, for å ha nok tid til forberedelser? I modellen vår, setter vi av en time av arbeidstiden til for- og etterarbeid totalt. Det vil si at de har 15 minutter til forberedende arbeid til hver kursdag. Forberedelsene til kodekursdag 1, gjøres i instruktørkursdag 3.
Fase 6: Oppstart av kodekurs
Når påmeldingen er i orden, må foresatte informeres om hvilke tidspunkt som gjelder. Lag gjerne en enkel tidsplan som sendes med hjem.
Fase 7: Avslutning
Når prosjektet er fullført, bør man forsøke å evaluere. Be instruktørene om å fylle ut et kort skjema (f. eks. i Forms), der de forteller litt om sin opplevelse, hva som var bra og hva som kunne vært bedre. Den ansvarlige voksne bør også høre med kursdeltakerne om hva de syntes om kurset, for å få en pekepinn til hvilke forbedringer som kan gjøres til neste gang.
Legge til rette for prosjektledere
Hvordan prosjektledere rekrutteres og avlønnes er litt avhengig av hvilke forutsetninger man har i eget kollegie på skolen/i kommunen, i FAU, lokalt næringsliv og evt lokale ildsjeler. Det er vanskelig å si så mye om de økonomiske kostnadene ved dette, ettersom det er svært avhengig av størrelse på prosjektet og hvilke løsninger man finner lokalt.
Vi anbefaler imidlertid at minst én fra skolen eller kommunen er tett involvert i det administrative ved prosjektet, for å sikre best mulig kommunikasjonsflyt. Arbeidet bør også dokumenteres og kommuniseres digitalt, gjerne gjennom samarbeidsplattformer som Teams eller Slack.
Dersom det kun er snakk om én skole som har lyst å gjennomføre dette, bør det aller meste helst løses lokalt på skolen. Er det et ønske fra kommunal ledelse om at hele kommunen skal tilby dette, bør initiativet samkjøres via kommunalsjefens kontor. Lær Kidsa Koding bistår gjerne i planleggingsfasen av store og små prosjekter.
Forslag til andre måter å løse eventuelle utfordringer på:
Koding etter skoletid er utviklet etter opprinnelig idé av Torbjørn Skauli, mangeåring ildsjel i Lær Kidsa Koding. I Oslo og (tidligere) Akershus etablerte man Oslomodellen for koding på SFO/AKS i samarbeid med Lær Kidsa Koding i Kodegenet AS. Innholdet på denne nettsiden er utarbeidet i samarbeid med Løten kommune. Målet er å kunne tilby en modell som fungerer både i og utenfor SFO, i alle landets kommuner.
Enhver skole/kommune som ønsker å tilby koding etter skoletid, står fritt til å bruke ressursene på denne nettsiden – eller lage sin egen vri.
Kontakt oss gjerne om du har spørsmål!