Elverumsmodellen

Da pandemien la begrensninger på fysiske samlinger, utviklet vi i samarbeid med Elverum kommune en modell for desentralisert kompetanseheving, som lar kommuner og skoler drive intern kompetanseheving i samråd med Lær Kidsa Koding.

Elverumsmodellen har sitt utspring i Hedmarksmodellen under pandemien, og tar i bruk et lokalt ressursteam av lærere som (helst) har noe forkunnskap i koding, med utgangspunkt i hvilke ressurser den enkelte skole har tilgjengelig. I løpet av tre workshopøkter skal lærerne lære mer om hva/hvordan/hvorfor vedr. koding i skolen, drive med “teknikktrening” på sin valgte plattform (scratch, python, sphero, bluebots, lego wedo osv), og utvikle og gjennomføre undervisningsopplegg som innebærer bruk av koding – på et nivå som læreren selv er komfortabel med. De beste ideene fra disse undervisningsoppleggene blir delt på våre nettsider. 

På grunn av den desentraliserte formen, er det viktig at det er lokalt eierskap til prosjektet.

  • Eies av kommune/skole/fylke som skal gjennomføre.
    • Kommunalsjef/ped.rådgiver/lignende bør holde i prosjektet.
    • LKK-representant er ansvarlig for samlinger og kursing i ressursgruppa.
  • Alle deltakende skoler bør ha minst én lærer i ressursgruppa, samt en fra ledelsen.
    • Deltakere i ressursgruppa bør ha indre motivasjon for å delta, og trenger ikke nødvendigvis å være den/de som “alltid” er spydspiss i digitale satsinger.
    • I løpet av ca tre forberedende samlinger skal ressursgruppa sette mål for arbeidet, plukke ut relevante oppgavesett og læringsmål til totalt tre workshops, basert på hvilke plattformer som er tilgjengelig og relevant for skolen/kommunen.
    • Ressursgruppa samarbeider om planlegging, lærer av/hjelper hverandre underveis, og kan besøke hverandres skoler for å bidra med veiledning på workshops. LKKs representant kan og bør også være aktivt tilstede underveis på workshops, så lenge det er mulig.
  • Workshop 1: Hva/hvorfor/hvordan koding i skolen.
    • Ca 1 time, kan gjerne være videobasert
  • Workshop 2: Teknisk trening på tilgjengelige plattformer.
    • Gjerne selvvalgte stasjoner der deltakerne kan gå dit de ønsker og jobbe med oppgaven så lenge de ønsker. Instruksjonene bør være video- eller tekstbaserte.
  • Workshop 3: Planlegge opplegg til gjennomføring i klasserom.
    • Etter workshop 3 samles undervisningsopplegg inn og sendes til LKKs representant. Gode undervisningsopplegg publiseres på oppgaver.kidsakoder.no vha oppgaveeditoren vår.

Lær Kidsa Koding sitter på ressurser som kan benyttes til workshops. Ta kontakt for mer info!

Kontakt oss på info@kidsakoder.no om du er interessert i å lære mer om Elverumsmodellen

Hedmarksmodellen, og herunder Elverumsmodellen, er gjort mulig gjennom fantastisk velvilje og støtte fra Sparebankstiftelsen Hedmark. Vi retter en stor takk til stiftelsen for støtten de fire årene prosjektet i Hedmark varte.

Norge trenger aktive og samfunnsbevisste private og offentlige aktører, som gjør det mulig for frivillige og ildsjeler å gjøre en forskjell i lokalsamfunnet”