Elverumsmodellen
Da pandemien la begrensninger på fysiske samlinger, utviklet vi i samarbeid med Elverum kommune en modell for desentralisert kompetanseheving, som lar kommuner og skoler drive intern kompetanseheving i samråd med Lær Kidsa Koding.
Da pandemien la begrensninger på fysiske samlinger, utviklet vi i samarbeid med Elverum kommune en modell for desentralisert kompetanseheving, som lar kommuner og skoler drive intern kompetanseheving i samråd med Lær Kidsa Koding.
Elverumsmodellen har sitt utspring i Hedmarksmodellen under pandemien, og tar i bruk et lokalt ressursteam av lærere som (helst) har noe forkunnskap i koding, med utgangspunkt i hvilke ressurser den enkelte skole har tilgjengelig. I løpet av tre workshopøkter skal lærerne lære mer om hva/hvordan/hvorfor vedr. koding i skolen, drive med “teknikktrening” på sin valgte plattform (scratch, python, sphero, bluebots, lego wedo osv), og utvikle og gjennomføre undervisningsopplegg som innebærer bruk av koding – på et nivå som læreren selv er komfortabel med. De beste ideene fra disse undervisningsoppleggene blir delt på våre nettsider.
På grunn av den desentraliserte formen, er det viktig at det er lokalt eierskap til prosjektet.
Lær Kidsa Koding sitter på ressurser som kan benyttes til workshops. Ta kontakt for mer info!
Kontakt oss på info@kidsakoder.no om du er interessert i å lære mer om Elverumsmodellen
Hedmarksmodellen, og herunder Elverumsmodellen, er gjort mulig gjennom fantastisk velvilje og støtte fra Sparebankstiftelsen Hedmark. Vi retter en stor takk til stiftelsen for støtten de fire årene prosjektet i Hedmark varte.
Norge trenger aktive og samfunnsbevisste private og offentlige aktører, som gjør det mulig for frivillige og ildsjeler å gjøre en forskjell i lokalsamfunnet”