Valgfag Programmering har vokst jevnt og trutt siden piloten startet i 2014, og har nå blitt et av de faste valgfagene som kan tilbys i norske skoler. I skoleåret 2020/21 er det omlag 11000 elever som deltar i valgfaget. Gutter utgjør 85% av elevene i valgfaget i 2020/21. Selv om valgfaget får større elevmasse år for år, går eksempelvis andelen jenter i valgfaget ned år for år, fra omlag 20% i 2016, til 15% i 2020. (Tall fra gsi.udir.no, 2021)
Nå som programmering, algoritmisk tenkning, utforsking og skaperglede er kommet inn i læreplanen, og alle norske skoleelever skal bli kjent med hva programmering og digital skaperglede kan være, håper vi at det i seg selv kan bidra til å øke elevmangfoldet i valgfaget.
Lær Kidsa Koding ønsker å hjelpe til med denne prosessen. Derfor skriver vi denne veilederen som gir tips og råd til ungdomsskoler som ønsker en mer variert elevmasse i valgfaget. Vi tar for oss ideer til årsplaner, oppgavetyper, og hvordan valgfaget “selges inn” hos sjuendeklassingene før de skal søke valgfag, og også hvordan man kan rekruttere 9. og 10. klassinger til å søke seg inn på valgfaget.