På hjemmekodeklubben kan du lære nye ting utforske selv ha det gøy!

Hva skal vi gjøre når vi ikke kan sende barna på kodeklubben, eller samle barn fra flere familier i samme lokale? Vi kan ha en hjemmekodeklubb! Her forteller vi hvordan du kommer i gang.  Vi starter i det små, og fyller på med nye oppgaver fra oppgavesamlingen vår etter hvert.  

Alt du trenger for å komme i gang er en datamaskin eller nettbrett

Begynn å kode nå!

Lag ditt eget Flappy Bird spill

Klikk på bildet og lag ditt eget Flappy Bird-spill


Begynn å kode nå!

Klikk på bildet og løs labyrintoppgaven!

Annonsér kodeklubben

For at barna skal oppleve kodeklubben som en spesiell aktivitet, kan dere f.eks. lage en plakat som sier “Kodeklubb arrangeres ved spisebordet klokka seks”. Dere kan også bruke maskeringstape på gulvet til å lage “vegger” for kodeklubben, og dermed signalisere at her foregår det noe viktig. Det gjør det lettere for barna å sette fantasien i sving, og de føler at de de er med på noe morsomt og spesielt. Vår egen kodeklubb!

Kan dere finne på et eget navn for kodeklubben deres? Da blir jo plakaten mye finere!

Er det vanskelig å få kidsa til å sitte rolig mens du har hjemmekontor? Lag en hjemmekodeklubb! (bilde: Lise Bulling Bratberg)

Start med en enkel oppgave

En kan gjerne starte med den klassiske labyrintoppgaven fra code.org: https://studio.code.org/hoc/1 Her skal du løse en labyrint med kode. Kjenner du igjen noen av figurene?

Flappy bird-oppgaven er litt vanskeligere: https://studio.code.org/flappy/1 . Husk å lese teksten nøye!

Er det vanskelig å skjønne hva du skal gjøre? Husk å lese all teksten! Kan du spørre en voksen?

Denne oppgaven er for barn fra 7 år og oppover. Har du gjort denne oppgaven før? Vil du prøve en annen oppgave? Se på oppgavesidene våre, der er det mange andre oppgaver.

Bli med i facebook-gruppa vår

Vi har opprettet en åpen facebook-gruppe, der alle som vil kan være med og dele erfaringer og poste linker til nettsider med gode oppgaver og oppskrifter: Hjemmekodeklubben på Facebook

Code.org

Code.org er en side som er veldig fin å starte med om du har kodet lite før. Det er en amerikansk side, men mye av den er oversatt til norsk. De har avtaler med mange om å låne figurer, så her kan du finne oppgaver med Minecraft, Frost, Angry Birds, Star Wars, Disney og masse mer.

Start gjerne med en Minecraft-kodeoppgave!

Minecraft_code

Klikk for å kode!

Vi har sortert mange av oppgavene på code.org inn etter alder og nivå. Les mer på oppgavesidene.

Disse oppgavene er fine å bruke på hjemmeskolen. Om du velger lærermodus oppe til høyre på oppgavesidene får du masse mere informasjon.

Scratch er et grafisk programmeringsspråk som er laget for at barn og unge enkelt skal lære seg programmering. Programmering i Scratch er litt som å bygge med Lego, og vi har laget mange prosjekter slik at du enkelt kan komme igang med å lage dine egne spill.

Scratch

Hvordan komme igang med Scratch

  • Gå til scratch.mit.edu.
  • Dersom siden er på engelsk så kan du bytte til norsk ved å gå helt ned på siden og velge Norsk Bokmål.
  • Dersom du ikke har bruker så kan du lage det ved å trykke på Bli Scratch-bruker, øverst til høyre.

Starte å programmere i Scratch

  • For å starte å programmere så trykker du på Programmering øverst til venstre. Da kommer du til en side med tre felter.
  • I midten er verktøykassen din hvor alle kodeklossene er tilgjengelige. For å programmere så velger du en kloss og drar den over til feltet til høyre.
  • Til høyre setter du sammen kodeklosser til skript som forteller hva forskjellige figurer skal gjøre. Sammen med grafikk og lyd danner skriptene programmet ditt.
  • Når du vil kjøre programmet ditt trykker du på det grønne flagget. Da vil det du har programmert skje på Scenen øverst i feltet til venstre.
  • I oppgavesettene under så finner du spill og prosjekter du kan programmere i Scratch, vi anbefaler å starte med spillelisten Introduksjon til programmering.

Ressurser

Hjemmekodeklubben for foreldre og foresatte

Hjemmekodeklubben er en serie med oppgaver i programmering for barn. Oppgavene henter vi  fra Kodeklubbens oppgavesett som ligger på https://oppgaver.kidsakoder.no/ og alt du trenger å ha er en datamaskin eller nettbrett – og tilgang på internett.

Alle oppgavene er morsomme og interessante for barn. I tillegg lærer barn og unge gode ferdigheter de kan få bruk for senere. Selv om oppgavene kan se barnslige ut ligger det ganske voksen læring i de. De aller fleste programmeringsspråk har lik grunnstruktur, også de som er laget for barn. 

Anbefalingen fra oss er å starte med en oppgave fra Code.org. Her er en fin oversikt over noen flere oppgaver som passer for de fleste: Kurs 2 fra Code.org

Vi anbefaler å følge barna gjennom oppgavene. Det er koselig å lære noe nytt sammen. Det er også viktig at barn og voksne kan ha gode opplevelser sammen på nett.

Hjemmekodekubben for lærere

Koding kommer inn i den nye læreplanen fra høsten av. Når man koder, øver man seg i algoritmisk tenkning, feilsøking og utholdenhet, i tillegg til mye annet.

Vi har forståelse for at det kan være vanskelig å starte med nytt stoff i disse tider, derfor legger vi ut gratis oppgaver som det er lett å komme i gang med, og som skolene kan tilby elevene som for eksempel valgfri aktivitet. 

Lær Kidsa Koding byr på oppgaver for alle skoletrinn. Du kan lett finne opplegg som passer ditt trinn og ferdighetsnivå på oppgaver.kidsakoder.no. Samlingen vår har over 150 oppgaver på bokmål og nynorsk med lærerveiledning (velg modus: lærer!) som forteller hvordan dere kan løse oppgaven og hvilke kompetansemål de når.

Hvilket språk skal barna begynne med? Vi anbefaler Code Studio som intro. Oppgavesidene våre har en fin oversikt over oppgaver til forskjellige aldersgrupper.

Etter en time med Code Studio passer det å begynne med Scratch.

Introduksjon til Scratch

Scratchoppgaver (Velg lærermodus om du vil ha lærerveiledning)