Laster Arrangementer

« All Events

  • Dette event har allerede funnet sted.

AVLYST: Lærerkonferanse Trondheim våren 2020

23. mars klokken 09:00 - 16:00

- kr 500

Som arrangører besluttet vi 6. mars å avlyse konferansen. Det har den siste tiden blitt påvist flere smittetilfeller av koronaviruset ved norske skoler, og flere skoler rundt om i landet er stengt.
Vi synes dermed at det ikke er ansvarlig å samle lærere fra 50 forskjellige skoler og læringsinstitusjoner. Vi håper at alle har forståelse for dette.

Lær Kidsa Koding arrangerer lærerkonferanse i Trondheim mandag 23. mars! Konferansen arrangeres i samarbeid med Excited – Senter for fremragende IT-utdanning ved NTNU, Skolelaboratoriet NTNU og Vitensenteret i Trondheim.

Konferansen legger til rette for at lærere og lærerstudenter skal å få innblikk i hvordan programmering kan tas i bruk i undervisningen, gjennom erfaringsdeling og workshops.

Praktisk informasjon

  • Dato: Mandag 23. mars 2020
  • Tid: Kl. 09:00-16:00.
  • Sted: KJL5 i Kjelhuset, NTNU Gløshaugen, Trondheim.
  • Utstyr: Alle må ta med egen laptop. Chromebook eller nettbrett går også fint, men merk at man bør ha tastatur for å programmere i Python, og micro:bit-er vanligvis har utfordringer med å koble seg til nettbrett via Bluetooth. Man kan koble til micro:bit via vanlig USB-kabel.
  • Plasser: 120 personer
  • Deltageravgift:
    • Lærere kr. 500,-.
    • Studenter kr 150,-.
    • Inkluderer lunsj.
    • Betaling: Vi foretrekker forhåndsbetaling via Visa. For EHF-faktura, sørg for å ha ressursnummer/referansemerknad/PO-nummer klart ved påmelding. Det får du av sjefen din eller økonomiavdelingen.
  • Påmeldingsfrist: Mandag 16. mars 2020.
  • Kontakt: Tjerand Silde, tjerand.silde@ntnu.no.

MELD DEG PÅ HER

Planen for dagen er som følger:

  • 09:00 Foredrag del 1
    • Reformasjon 2.0 – Carl Myrland (Lær Kidsa Koding)
    • Programmering og fagfornyelsen – Kristine Sevik (UDIR)
  • 10:15 Pause
  • 10:30 Foredrag del 2
    • super:bit – Ola Kleiven (Vitensenteret i Trondheim)
    • COMnPLAY-Science – Michail Giannakos (NTNU)
    • Oppdateres….
  • 11:30 Lunsj
  • 12:15 Workshops del 1
    • Intro til Scratch
    • super:bit
    • Sphero
    • Learn to Machine Learn
    • KreTek
    • Python
  • 14:00 Kaffepause
  • 14:15 Workshops del 2
    • Intro til Scratch
    • super:bit
    • Adafruit
    • Tiles
    • KreTek
    • Python
  • 16:00 Ferdig

MELD DEG PÅ HER

Foredrag

Reformasjon 2.0

Carl Myrland er koordinator av Lær Kidsa Koding sitt lærernettverk og jobber som prosjektkoordinator for Lær Kidsa Koding i Hedmark.

Programmering og fagfornyelsen

Kristine Sevik fra Udir forteller om fagfornyelsen og om hvordan programmering passer inn i de forskjellige fagplanene som oppdateres høsten 2020.

super:bit

Ola Kleiven fra Vitensenteret i Trondheim holder en kort presentasjon av super:bit, et skoleprogram som er utviklet av vitensentrene i Norge. Det er en del av Den teknologiske skolesekken, en nasjonal satsing i regi av Utdanningsdirektoratet.

COMnPLAY-Science

This talk will present several outcomes of the COMnPLAY-Science project that are useful for teachers. In particular, we will present new ways in which informal science learning can take place through various coding, making, and play activities that young students are nowadays increasingly engaged with, both inside and outside schools, as well as the higher education science classrooms. In particular, we will present the COMnPLAY inventory of best practices, COMnPLAYer mobile app and lessons learned from the project. See more about the project: comnplayscience.eu. The talk is given by Michail Giannakos, NTNU.

Workshops

Into til  blokkbasert programmering i Scratch

Scratch er et visuelt programmeringsspråk som er laget for at barn og unge skal lære seg grunnleggende programmering. Språket er oversatt til norsk, og en programmerer ved å dra og sette sammen blokker med kode. Barna får dermed en god forståelse for de ulike konseptene i programmering, før de trenger å tenke på syntaks, filer, mapper osv.

Dette kurset tar for seg hvordan Scratch kan introduseres til nybegynnere; veiledninger, tips, gode oppgaver, utfordringer osv. Sjekk ut kodeklubbens læringsmateriell på oppgaver.kidsakoder.no/scratch. Vi holder også et kurs for de som kan en del Scratch fra tidligere.

Workshopene holdes av Kodeløypa NTNU.

super:bit – programmering med micro:bit

I denne workshopen får du en introduksjon til programmering med micro:bit. Det vil bli lagt stor vekt på praktisk programmering og vi vil bruke utstyret skolene som deltar i super:bit får utdelt. Du trenger ingen erfaring med programmering for å delta. Passer best for mellomtrinn / ungdomstrinn.

Workshopen holdes av Ola Kleiven fra Vitensenteret i Trondheim.

Sphero – programmering av roboter

Lær grunnleggende bruk og koding av Sphero Bolt, og få tips og ideer til hvordan Bolt kan brukes i undervisningen. Vi stiller med Spheroer til alle deltagere.

Workshopen holdes av Carl Myrland.

Learn to Machine Learn

In this workshop, participants will be introduced to existing games and practices that aim to engage children in creative activities related to AI (Artificial Intelligence) and ML (Machine Learning) concepts. The participants will have the opportunity to play and engage with such games, e.g., learnml.eu/games.php, as well as discuss the potential and challenges of pedagogical scenarios focusing on game-based learning to introduce AL and ML skills to school children, reflecting also on the educational objectives. See more about the project: learnml.eu.

The workshop is given by Michail Giannakos.

Tiles workshop

Tiles Cards er en elevaktivitet med formål å inspirere utvikling av idéer og prototyper gjennom kreativt elevsamarbeid. Kortene kan brukes til å introdusere grunnleggende konsepter innenfor design og programmering av «dingser som kommuniserer». Kortene legger til rette for brainstorming omkring FNs 17 bærekraftsmål. Bærekraftsmålene benyttes som grunnlag for designscenarier av applikasjoner som senere kan implementeres med micro:bit. Tiles Cards inneholder veiledning for oversettelsen av idéer til prototyper. Mer informasjon er tilgjengelig på tilestoolkit.io/cards.
Workhopen av Tiles team i samarbeid med Excited, senter for fremragende IT-utdanning.
Adafruit CPX: mikrokontroller for programmering av tekstil

Programmering i kunst og håndverk kan for eksempel være å integrere programmerbare lys i tekstilprodukter. Adafruit CPX er en mikrokontroller som egner seg særlig godt til denne type prosjekter. Vi introduserer etekstiler og grunnleggende programmering av CPX med programmeringsverktøyet Makecode (som også brukes til programmering av micro:bit)

Workshopen holdes av Kristine Sevik og Vibeke Guttormsgaard fra Udir.

KreTek: Bruk av sensorer med MicroBit i realfagundervisning

Workshopen tar utgangspunkt i et undervisningsdesign fra KreTek. Vi vil utforske hvordan man kan bruk MicroBit og ulike sensorer for å innhente data knyttet til fysisk læringsmiljø, samt diskuterer hvordan dette kan brukes i matematikk og naturfagundervisning.

Workshopen arrangeres av Erik Mogstad, Joakim Høyland og Berit Bungum fra Skolelaboratoriet NTNU.

Introduksjon til Python

Denne workshopen vil fokusere på det tekstbaserte programmeringsspråket Python. Det finnes mye læringsmateriell til Python på norsk på oppgaver.kidsakoder.no/python.

Workshopen holdes av Anders Nykås og Vegard Bugge fra Kodeklubben Trondheim.

MELD DEG PÅ HER

Samarbeidspartnere

logo

Detaljer

Dato:
23. mars
Tid
09:00 - 16:00
Kostnad:
kr 500
Kategori for Arrangement:
Hjemmeside:
https://www.checkin.no/event/22564/trondheim-laererkonferanse-23-mars

Arrangør

Lær Kidsa Koding
Hjemmeside:
www.kidsakoder.no

Sted

Kjelhuset, NTNU Trondheim
Kolbjørn Hejes vei 1E
Trondheim, 7034 Norge
+ Google-kart

Detaljer

Dato:
23. mars
Tid
09:00 - 16:00
Kostnad:
kr 500
Kategori for Arrangement:
Hjemmeside:
https://www.checkin.no/event/22564/trondheim-laererkonferanse-23-mars

Arrangør

Lær Kidsa Koding
Hjemmeside:
www.kidsakoder.no

Sted

Kjelhuset, NTNU Trondheim
Kolbjørn Hejes vei 1E
Trondheim, 7034 Norge
+ Google-kart