Laster Arrangementer

« All Events

  • Dette event har allerede funnet sted.

NDC Code Club 2015

16.06.2015 klokken 17:30 - 20:30

Tirsdag 16.juni kl 17:30-20:30 arrangeres NDC Code Club for tredje år på rad! Arrangementet arrangeres i samarbeid med Programutvikling og vi vil invitere til en uforglemmelig kodekveld på hotell Royal Christiania i Oslo sentrum. Programmet er variert og tilpasset alle målgrupper og samtlige deltagere vil få name-badges og t-skjorter. Dette er barnas konferanse!

Her kan du lese om hvordan det har gått de siste to årene:

I år stiller vi med et program hvor en kan velge mellom 8 paralleller. De er samlet her og bedre beskrevet nedenfor. Velg den seksjonen som du synes virker mest interessant. Påmelding finner du her!

  • Codestudio. For de mellom 4 og 8 år, 45 plasser.
  • Scratch. For 8 år og oppover, 100 plasser.
  • Kodu. For 8 år og oppover, 45 plasser.
  • 3D-programmering i Blender. For de mellom 13 og 19 år, 14 plasser.
  • Computercraft. For 11 år og oppover, 45 plasser.
  • Robotprogrammering. For 11 år og oppover, 14 plasser.
  • Processing. For 11 år og oppover, 16 plasser.
  • Viderekomne kodere. For de som kan mye fra tidligere, denne seksjonen er på engelsk, 11 plasser.

Påmeldingsfrist er søndag 14.juni kl 23:59. Hver enkelt må ha med seg sin egen laptop. Alle vil få epost med praktisk informasjon om arrangementet når det nærmer seg, men om dere skulle ha spørsmål så kan de sendes til tjerand.silde@kidsakoder.no.

Detaljert program for NDC Code Club 2015

1. “CodeStudio” [10 plasser igjen]

Vi har laget en parallell for de aller yngste. Her vil vi ta i bruk Code.org sine opplegg for Kodetimen. Dette vil bli en lett introduksjon som hverken krever forkunnskaper i lesing eller matematikk. Oppgavene finnes på studio.code.org.

Kursansvarlig er Leif Amund Lie, og med seg har han Hedda Louise Lang-Ree, Lena Bærum, Veronika Heimsbakk og Christine Holman.

2.”Lær programmering med Scratch”

Scratch er et programmeringsspråk som er morsomt å bruke og lett å lære, ikke minst siden det er oversatt til norsk. Med Scratch er det lett å være kreativ med datamaskinen og lage for eksempel animasjoner og spill.
scratch
Scratch er anerkjent som en bra introduksjon til programmering for alle aldersgrupper (også voksne!) men passer spesielt godt for barn i alderen 8-13 år. Dere kan følge oppgavene til Kodeklubben, der dere får lage egne dataspill med forskjellig vanskelighetsgrad, eller arbeide med egne ideer. Underveis gir vi også noen tips om andre måter å være kreativ med datamaskinen.
Scratch finner dere på scratch.mit.edu og programmeringsprosjekter kan dere finne på kodeklubben.github.io. Det finnes en startveiledning og et sett instruksjonsvideoer dere kan se på først om dere skulle ønske det.
Kursansvarlig er Nora Tessem, og med seg har hun Kristine Lund Mathisen, Øystein Kristoffersen, Lars Erik Realfsen, Kine Gjerstad Eide, Jonathan Reichelt og Kristofer Selbekk.

3. “Kodu – programmering og spilldesign” [15 plasser igjen]

KoduGameLab er et spillprogrammeringsverktøy for barn og ungdom. I Kodu skaper du din egen verden, enten alene eller sammen med andre. Poenget er at det er du – spilleren – som lager digitalt liv og skaper dine egne regler, lover og rammer for hvordan spillet er.

Kodekveld_på_Plaza_1000x500

Lek og læring

Tenk deg alle gangene du har vært frustrert over mangler i dataspill du har spilt før… nå har du endelig sjansen til å rette opp alle andres feil og skape ditt eget drømmespill. Kun fantasien setter grenser.

Dersom dere ønsker og teste ut dette på forhånd, så kan dere gå til Kodugamelab, laste ned og installerr Kodu og sette igang med testing og leking!

Kursansvarlige er Steffi Marita Miland Svendsen og Ingrid Marie Fossland.

4. “3D-programmering med Blender” [FULLT]

Er du interessert i hvordan dataspill lages? Her kan du lære hvordan du kommer i gang med å lage helt ordentlige 3D-modeller, animasjoner og spill ved hjelp av gratisprogrammene Blender og Unreal Engine.

Dette er profesjonelle programmer som er krevende å bruke, men det finnes lærestoff på nettet slik at du kan lære deg det selv. Øystein Skauli har gjort det, og han viser deg hvordan du kommer i gang. I denne videoen ser du hvordan arbeidet med 3D-modellering foregår, i 30 gangers hastighet! Kurset gir en introduksjon til bruk av Blender og du får også demonstrert hvordan man bruker Unreal Engine til å lage spill.

Du bør laste ned programmene, som er gratis, på forhånd. Blender: http://www.blender.org/. Unreal Engine: https://www.unrealengine.com/what-is-unreal-engine-4. Du kan også prøve deg fram på egenhånd før kurset. Her er et par steder med instruksjonsvideoer på engelsk med Blender og Unreal Engine.

Kursansvarlig er Øystein Skauli.

5. “ComputerCraft – Programmering i Minecraft” [FULLT]

ComputerCraft er en mod til Minecraft, som lar deg bygge datamaskiner og roboter inne i spillet. Disse datamaskinene og robotene kan programmeres til å kontrollere dører, grave huler, bygge hus og så videre. ComputerCraft bruker programmeringsspråket Lua, som er et enkelt og fleksibelt tekstbasert programmeringsspråk.

Dette kurset gir en introduksjon til ComputerCraft og hjelper deg i gang med dine første datamaskiner og roboter. Kurset i ComputerCraft passer fra ca. 11 år og oppover, og krever at du forstår noe engelsk. Det er en fordel å ha spilt litt Minecraft tidligere, samt ha motivasjon for å lære noe litt utfordrende.

Kursansvarlig er Helge Astad, og med seg har han Geir Arne Hjelle og Lars Klingenberg.

6. “Robotprogrammering ” [FULLT]

Velkommen til robotkurs! Her skal vi lære oss å programmere en enkel robot som vi kan programmere til å tegne på et vanlig papir! Roboten vi skal programmere, Printbot, er en enkel liten robot som består av en 3D printet base, 2 3D printede hjul, 2 strikker, 2 små stepper motorer og en Arduino, en en tusj.

Arduino er en fantastisk morsom læreplattform som kombinerer 2 veldig spennende områder – programmering og elektronikk!  Vi starter veldig enkelt med en gjennomgang av utstyret vi skal benytte oss av. Deretter skal vi skrive et lite program som får et enkelt LED lys til å blinke i forskjellig hastighet.

IMG_5555

Når vi har fått til første oppgave, skal vi sette sammen printbot ved hjelp av et par skrure, muttere og 2 strikker. Deretter vil kursholder veilede alle gjennom første oppgave som består i å få printbot til å tegne sirkler på et blankt ark. Herfra er det kun fantasien som setter en stopper for hva man kan programmere printbot til å tegne!

Ta med egen datamaskin med Arduio IDE programvaren installert. Arduino IDE er gratis, og kan lastes ned og installeres fra Arduino sin nettside: http://www.arduino.cc/en/Main/Software. Vi anbefaler versjon 1.6.x.

Kursansvarlig er Joachim Haagen Skeie.

7. “Processing” [FULLT]

Du ønskes her velkommen til et minikurs hvor du kan lære deg å programmere. Dette kurset er rettet mot nybegynnere  og krever ingen forhåndskunnskaper. Målet for kurset er å gå gjennom noen viktige begreper innenfor programmering og at alle skal lære seg nok til å lage et visuelt program.

Processing er et språk og utviklingsmiljø som gjør det enkelt å komme i gang med programmering. Det kan lastes ned via processing.org/download. Processing er basert på Java, så hvis du lærer deg Processing, så vil du indirekte lære deg litt Java.

Kursansvarlig er Sigmund Hansen, og med seg har han Bjørn Einar Bjartnes, Aksel Qviller og Rustam Mehmandarov.

8. “Viderekomne kodere” [FULLT]

For de aller flinkeste har vi laget et eget opplegg. Dette er en workshop med Susan Hinton, en av foredragsholderne på NDC. Her står hva hun skal prate om der.

 

På NDC Code Club skal Susan prate om Internet of Things, altså hvordan vi kan programmere og styre alle elektriske enheter rundt oss. Foredraget blir etterfulgt av demoer og testing av forskjellige ting. Denne seksjonen er på engelsk.
1. Presentation of a number of examples of devices she have made and how they work:
a) heart rate bracelet
b) remote control motorised robot
c) musical sensor shoes
d) cube with a screen embedded in it
e) internet controlled coloured LED light

2. The internet controlled LED light can be interacted with by students and their smart phones. The students bring up a website and pick colors in order to change the color of the LED light and be told loosely how it’s done.

3. Talk about the tools/software used to make these things in a little more detail.

4. Q&A session / hands on time

Påmelding finner du her! I tillegg til workshops for barna, kjører vi en uformell intro for foreldre til hvordan man starter en lokal kodeklubb.

Takk til vår sponsorer og samarbeidspartnere Nordic Semiconductor, ProgramUtvikling og Samsung!

Detaljer

Dato:
16.06.2015
Tid
17:30 - 20:30
Kategori for Arrangement:

Sted

Royal Christiania
Biskop Gunnerus' gate 3
Oslo, 0155 Norge
+ Google-kart

Detaljer

Dato:
16.06.2015
Tid
17:30 - 20:30
Kategori for Arrangement:

Sted

Royal Christiania
Biskop Gunnerus' gate 3
Oslo, 0155 Norge
+ Google-kart