Hei! Vi sammenfattet et kort skriv med nyttig informasjon og linker som kan være til hjelp i konkurransen! Når det kommer til Scratch er det noe informasjon på norsk og veldig mye på engelsk. Om det er noe dere trenger hjelp til, er det bare å ta kontakt! 😊

Vi anbefaler dere å strukturere oppgaven slik vi har brukt å gjøre i kodeklubben:

  1. Skriv ned tanker og begynn å lag tegninger eller andre ting som setter i gang den kreative prosessen. Når du er ferdig med dette punktet er det fint om du har en ide om hvordan historien skal bli, slik at du kan bruke det som utgangspunkt i fase 2.
  2. Innhent informasjon om det du skal bygge. Ta utgangspunkt i punktet ovenfor, hva trener jeg å lære og hva kan jeg fra før for å få til det som jeg ønsker? Blir det veldig mye kan det være lurt å endre litt på planen.

Ulike ting som kan være lurt å ta stilling til:

  1. Skal du tegne selv eller finne bildet som ligger tilgjengelig enten på nett eller i Scratch?
  2. Hvilken koder trenger jeg for å gjennomføre prosjektet, er det noe jeg kan fra før eller er det noe jeg må lære?
  3. Skal jeg bruke lyder? Om det blir brukt lyder, er det noe jeg skal spille inn selv? Hvordan kan jeg få det inn i Scratch?
  1. Lag en tidsplan på hvordan du skal gjennomføre prosjektet.
  2. Gjennomfør planen
  3. Lever inn prosjektet til oss!

 

Nyttige linker og informasjon:

Scratch (https://scratch.mit.edu/)

Om dere ikke har det fra før, anbefaler vi at dere opprettet bruker. Ønsker dere å ikke opprette bruker, må dere huske å jevnlig lagre prosjektet på PC-en/MAC-en for å være sikker på at det ikke går tapt.

Opprette bruker:

Her: https://youtu.be/p23uu962ycQ er en video av Lars Klingenberg (Kodeklubben Trondheim) om hvordan man oppretter bruker og  hva nettstedet tilbyr.

Er dette første gangen dere koder i Scratch, eller det er lenge siden dere har brukt det. Anbefaler vi at dere ser gjennom denne videoen om det grunnleggende funksjonene i Scratch og ser videre på denne som går litt nærmere inn på programmeringen.

Det finnes ulike måter å løse oppgaven på og det er egentlig bare fantasien deres som setter grenser. Vi har likevel samlet opp noen eksempler som viser de ulike måtene dere kan løse oppgaven på:

I disse to eksemplene har skaperen brukt mye av de innebygde funksjonen i Scratch og fått laget to versjoner av bukkene bruse: https://scratch.mit.edu/projects/339955412/editor/ og https://scratch.mit.edu/projects/211695411/editor/

En litt annen løsning er denne som handler om Rødhette og har en historiefortelling som vi kjenner igjen fra mange spill. Hvor du må trykke deg gjennom hver scene.

Kanskje noen av disse kan sees i sammenheng med f.eks. denne videoen hvor Aktivitetsskolen Disen går gjennom hvordan man lager «Påskekort»?

Lær kidsa koding (https://oppgaver.kidsakoder.no/scratch), er også en nyttig plass for å hente inspirasjon. Kanskje noen av oppgavene kan gjøres om til et eventyr?

 

Inspirasjon og eksempler:

https://scratch.mit.edu/projects/339955412/editor/ – Bukkene bruse

https://scratch.mit.edu/projects/211695411/editor/ – Bukkene bruse

https://scratch.mit.edu/projects/68687004/editor/ – Rødhette

https://scratch.mit.edu/projects/165445649/editor/ – Interaktiv historiefortelling

 

Linker:

https://youtu.be/p23uu962ycQ – opprette bruker

https://youtu.be/8oBA2B8Vu9w –  Grunnleggende Scratch

https://youtu.be/bTiMrFJ_viU – Introduksjon til Scratch

https://youtu.be/q8sf2onPRxc – Her går aktivitetsskolen Disen gjennom mye det samme, Opprette bruker, grunnleggende og introduksjon.

https://youtu.be/pIDzskxwjqY -Aktivitetsskolen Disen lager et «Felix og Herbert» spill

https://youtu.be/agRf8hpCjNI – Aktivitetsskolen Disen lager påskekort