I blogginnlegget til Carl A. Myrland (kodetimen som faddertime) beskriver han et opplegg der elevene gjennomfører kodetimen som en fadderaktivitet på skolen. Jeg synes opplegget som Carl presenterte hørtes genialt ut, og ble inspirert til å prøve det med trinnet mitt. I dette innlegget skal jeg kort fortelle hvordan elevene på 7.trinn veiledet og gjennomførte en kodetime med lærerne på Åssiden skole, ca 250 elever på Åssiden skole og alle skolelederne i Drammen kommune.

Elevene på 7.trinn: Presentasjon av kodetimen

Jeg åpnet en av kodetimene i november med fortelle litt om innlegget til Carl. Jeg fortalte videre at vi på 7.trinn må få flere med på koding i skolen. En måte å få det til på er at dere (elevene) kan lære de andre på  Åssiden skole litt koding. Vi kan bruke aktivitetene på studio.code.org som utgangspunkt, og dere som veiledere. Flere av elevene var enige. Det hadde vært moro å få flere med på koding, men at det var de som skulle lære det bort var de litt usikre på. Vi ble som vanlig enige om at veien blir til mens man går. Veien ble til mens vi gikk. Elevene prøvde seg på de ulike kursene individuelt og i grupper. Vi arbeidet som vanlig med presentasjon av det elevene hadde arbeidet med, og hadde mye fokus på samarbeid. Elevene ble trygge på opplegget rundt kodetimen, og var nå klare for å veilede og gjennomføre det med andre.

DSC_0126

 

Elevene på 7.trinn: Veiledning og gjennomføring av kodetimen for lærerne

De som først stod for tur til å bli introdusert for koding var egentlig mellomtrinnet, men jeg og elevene ble enige om at skulle elevene på mellomtrinnet få være med på kodetimen, så skulle lærerne på Åssiden skole også få være med. Det ble sånn. Jeg og elevene mine inviterte til en kodetime der elevene veiledet og gjennomførte kodetimen med lærerne. I denne timen ble rollene byttet om. Elevene ble lærere, og lærerne ble elever. De arbeidet sammen i en hel time, og det har blant annet ført til at flere av lærerne på Åssiden skole vil prøve ut koding i undervisningen fremover.

DSC_0074

Her er et bilde fra kodetimen med lærerne.

Elevene på 7.trinn: Veiledning og gjennomføring av kodetimen for elevene på 3-4-5 og 6.trinn

Jeg fordelte alle elevene fra 7.trinn på mellomtrinnet (ca 7-8 elever pr.klasse). Elevene på 7.trinn gjennomførte det på samme måte som med lærerne. De veiledet og støttet elevene under kodetimen. De hjalp elevene med å lese instruksjonene, forskjellen på høyre og venstre, forklare og vise meningene med blokkene samtidig som de motiverte. Mange av elevene på mellomtrinnet fikk gjennomført kodetimen, og har nå fått en kort innføring i hva koding er, og hvordan det kan brukes.

DSC_0131

Her er et bilde fra kodetimen med 3.trinn.

Elevene på 7.trinn: Veiledning og gjennomføring av kodetimen for alle skolelederne i Drammen kommune

Drammen kommune er opptatt av fremtidens kompetanse, og i forbindelse med læringsløp Drammen 20 inviterte lederen av kompetansesenter for barnehage og skole, Hilde Schjerven, 7.trinn til en kodetime for alle skolelederne i Drammen kommune. 7.trinn vil at så mange som mulige skal få lære koding, og takket ja til invitasjonen. Det førte til at 51 elever fra 7.trinn veiledet og gjennomførte kodetimen med alle skolelederne. Dette gikk kjempe bra! Tilbakemeldingene fra kompetansesenteret er at mange av lederne har tatt med læring og erfaring fra denne kodetimen tilbake til skolene slik at flere lærere og elever i Drammen kan få se hva koding er, og hvilke muligheter det gir i skolen.

DSC_0104

Her er et bilde fra kodetimen med skolelederne i Drammen.