Vi starter første halvår 2015 i samme stil som når Lambertseter Kodeklubb startet for ca. ett år siden. Det er satt opp 10 kodekvelder frem til sommerferien og temaet for første halvår i 2015 er spillprogrammering. I løpet av de første 5 kodekveldene skal vi programmere fysiske Arduino-baserte spill, mens vi i løpet av de siste 5 kodekveldene skal programmere spill i JavaScript for nettleseren. Vi gleder oss til å komme i gang og håper å se både nye og tidligere deltakere!

Påmelding

Mer informasjon og påmelding finner du på Kodegenet.

Pixel Hunt

Opplegget involverer kobling av elektronikk og tekst-basert programmering, og passer dermed best for barn fra ca. 11 år og oppover.

Fra 12. Januar til og med 9. Mars skal vi lage et komplett spill basert på Arduino-plattformen. Kodeklubben har investert i 16 komplette sett til kodeklubben, slik at det eneste deltakerne trenger å ta med seg er sin egen laptop med enten Windows, MacOS eller Linux. Det blir satt opp et eget trådløst nettverk på biblioteket som deltakerne kan benytte seg av.

For de som ønsker egne sett selges dette som en komplett pakke, enten med eller uten en Arduino (for de som har en Arduino fra før av).

12 Januar starter vi første kodekveld på Lambertseter Bibliotek, hvor vi skal lære å koble og kontrollere et LED panel med 8×8 LED lamper. Disse LED lampene kommer til å fungere som “skjermen” til spillet vårt.

Vi starter med å installere det vi trenger av programvare på laptopene, samt går gjennom det grunnleggende før vi kobler opp LED panelet. Når alt er klart, starter vi med å programmere noen enkle animasjoner på panelet. Så snart vi har fått kontroll på alle de 64 LED lampene, kan vi starte med å utvikle spillet vårt. Spillet går ut på at vi skal samle så mange blå LED lamper som mulig ved hjelp av en joystick som styrer spilleren vår – den grønne LED lampen. Ved hjelp av joysticken kan vi bevege oss oppover, nedover, sidelengs og diagonalt.

Her er det mye morsomt å lære underveis, og for de som blir ferdig raskt, har vi noen ekstraoppgaver på lur 🙂

Spillprogrammering med JavaScript

I andre halvdelen av 1. halvår skal vi programmere spillet Pong i JavaScript. JavaScript er et av de aller mest populære programmeringsspråkene, og er tekst-basert. Dermed egner disse kursene seg best for barn fra ca. 11 år og oppover.

I dette kurset skal vi lære grunnleggende programmering, ved at vi programmerer spillet Pong, med et par ekstrafunksjoner. Vi skal lage Pong som en 2-spiller variant hvor det er mulig å hente opp powerups underveis for å oppnå fordeler slik at man kan slå motstanderen!

Her skal vi benytte oss av et tredjepartsbibliotek som heter EaselJS. Kort fortalt er EaselJS et rammeverk som gjør det enkelt å arbeide med HTML5 Canvas elementet i nettleseren. I tillegg inneholder den funksjonalitet som gjør det litt enklere å lage vårt eget spill.

Vi skal starte med det helt enkle, å få en ball til å bevege seg på skjermen før vi legger på plattformene som ballen skal sprette på:

Påmelding

Mer informasjon og påmelding finner du på Kodegenet.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar