Kort Bio: Nytt medlem i LKK Svein Erik Martinsen Ånestad er utdannet fra Rytmisk Musikonservatorium i København og UiO. Har utgitt plater og turnert med bl.a. Hot N Spicy, Thorbjørn Risager og Hilde Louise Asbjørnsen. I tillegg til å jobbe som musiker er han ansatt på kulturskolen i ÅS. Her jobber han med  prosjektet Kreativt Partnerskap, som har som formål å inspirere til mer kultur og kreativitet i skoler. Har litt erfaring med koding fra å ha laget noen web-sider med HTML og Flash. Tok også i sin tid grunnkurs i programering på UiO.

Svein_Erik_small

Om Lær Kidsa Koding! og Kreativt Partnerskap
Jeg jobber for tiden på et prosjekt med en 6.klasse i Ås. Vårt utgangspunkt var å lage et prosjekt hvor vi ville se på hvordan vi kan bruke mer IT, multimedia eller spill i undervisningen. Jeg fikk et tips om LKK og har lest om det med stor interesse. Vi ønsker nå å lage et prosjekt hvor vi vil lære koding, og se hvordan vi kan bruke dette på en kreativ måte i undervisningen. Jeg håper at vi i nettverket vårt kan finne en som kan jobbe sammen med oss på dette prosjektet. Vi skal helst få gjennomført dette iløpet av april/mai og vi har penger til å betale lønn til den som skal jobbe med oss. Prosjektet vil bli grundig evaluert etterpå og forhåpentligvis vil vi sitte igjen med mange erfaringer og ideer til hvordan man kan jobbe iforhold til skoler fremover.”
Føler du deg kallet? Ring Svein Erik på 986 47 961
Her er en inspirerende video om hvordan vi kan tenke nytt i forhold til å utdanne våre barn:
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U]
Litt om kreativt partnerskap:
Kulturskolen i Ås startet i 2011 et pilotprosjekt som heter Kreativt Partnerskap. Metoden er utviklet av den engelske organisasjonen CCE-Creativity, Culture and Education. De har gjennom samarbeid med tusenvis av skoler i England utviklet et metode som gir svært gode resultater når de gjelder faglig og personlig utvikling
Gjennom dette prosjektet ønsker kulturskolen å samarbeide med skoler på en litt annen måte enn det som har vært vanlig. Istedenfor at det kommer en ferdig forestilling eller et ferdig undervisningsprogram, sender kulturskolen en kreativ agent som skal planlegge et prosjekt sammen med lærere og elever. Skolen velger et tema som de vil fokusere på og utifra dette planlegges prosjektet. På denne måten blir alle parter mer innvolvert i alle faser og har mulighet til å påvirke hva vi skal gjøre. Den kreative agenten må deretter finne utøvere som skal gjennomføre dette prosjektet sammen med de innvolverte lærerne og elevene. Dette kan f.eks være profesjonelle kunstnere, artister, arkitekter, multimedieutviklere eller vitenskapsmenn.
På denne måten vil vi inspirere og gi ideer til hvordan elever og lærere kan bruke sin kreativitet i skolen.
 
Mere info om Kreativt Parnerskap kan du finne her:
Her er en video hvor Paul Collard, leder av CCE forteller:
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=cigW98TGUZM]
1 svar
  1. Alexander Refsum Jensenius
    Alexander Refsum Jensenius says:

    Jeg underviser i lydprogrammering på UiO, og tror at flere av tingene
    som jeg gjør der enkelt kan overføres på veldig mye yngre deltagere. Der
    programmerer vi vanligvis i PD (http://puredata.info/) som er et veldig greit (åpent) grafisk
    programmeringsmiljø for musikk/lyd. Jeg har laget noen screencasts som
    ligger på YouTube som forklarer litt grunnleggende ting her:

    [youtube: http://www.youtube.com/watch?v=XsdDxt5fcJY&list=UUO_Yw4-CUPRHb1ghXEXYiGA&index=27 ]

    Med utgangspunkt i PD har jeg også laget opplegg for musikalsk bruk av kode, i form av
    henholdsvis laptoporkester og mobilorkester:
    http://www.uio.no/english/research/groups/fourms/projects/olo/
    http://www.uio.no/english/research/groups/fourms/projects/omo/

    Dette har jeg testet på ungdomsskolebarn med stor suksess, og noe av det bør kunne fungere også på barneskolenivå.

    Jeg har litt begrenset tid til å holde workshops selv, men kommer gjerne med ideer og forslag til hvordan man kan lage opplegg for programmering av musikk/lyd/multimedia.

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar