Skynd deg! Billetter tilgjengelig til NDC Junior 2014 – 3. Juni

I samarbeid med Programutvikling arrangerer Lær Kidsa Koding workshops i programmering under NDC Junior 2014. Hold av 3. juni, fra klokken 17.30-20.30. Påmeldingen er nå åpen – her. Det er først til mølla som gjelder. Løp, digitalt, og meld deg på!

logo

Vi møtes på toppen av Oslo Plaza for kodebonanza!

Program for NDC Junior 2014

1. “Lær programmering med Scratch – lag dine egne animasjoner og spill” – Torbjørn Skauli 

 Scratch er et programmeringsspråk som er morsomt å bruke og lett å lære, ikke minst siden det er oversatt til norsk. Med Scratch er det lett å være kreativ med datamaskinen og lage for eksempel animasjoner og spill. Scratch er anerkjent som en bra introduksjon til programmering for alle aldersgrupper (også voksne!) men passer spesielt godt for barn i alderen 8-13 år. Dere kan følge oppgavene til Kodeklubben, der dere får lage egne dataspill med forskjellig vanskelighetsgrad, eller arbeide med egne ideer. Underveis gir vi også noen tips om andre måter å være kreativ med datamaskinen. Dere som allerede kan litt Scratch er også velkommen. Kanskje dere har lyst til å vise fram et program dere har laget?

Forberedelser: For Scratch vil vi ha noen maskiner til utlån, men vi satser på at de fleste av dere har en bærbar maskin dere kan ta med. Scratch kjører i nettleseren: Windows, Mac og Linux fungerer like bra. Vi anbefaler at dere prøver litt før dere kommer.

Scratch finner dere på scratch.mit.edu. Det finnes en startveiledning og et sett instruksjonsvideoer dere kan se på.

2. “Kodu – programmering og spilldesign” – Bjørn S. Erga og Øystein Imsen 

Kodekveld_på_Plaza_1000x500

Lek og læring

KoduGameLab er et spillprogrammeringsverktøy for barn og ungdom. I Kodu skaper du din egen verden, enten alene eller sammen med andre. Poenget er at det er du – spilleren – som lager digitalt liv og skaper dine egne regler, lover og rammer for hvordan spillet er.

Tenk deg alle gangene du har vært frustrert over mangler i dataspill du har spilt før… nå har du endelig sjansen til å rette opp alle andres feil og skape ditt eget drømmespill. Kun fantasien setter grenser.

Hvem er vi? 

Pedsmia er en kunstfaglig og progressiv tenketank. Vår målsetning er å utvikle og aktualisere dataspill og spillprogrammering som skapende aktiviteter for læring.

Du lurer gjerne på: Hvordan kan jeg bruke dataspill som læringsverktøy? Vi gir deg svarene.

Ta en titt på hva Skjetten skole gjør med Kodu og programmering:

Skjetten skole – arbeid i 6. trinn med KoduGameLab

Forberedelser:

3. ComputerCraft: “Programmering i Minecraft” – Helge Astad

ComputerCraft er en mod til Minecraft, som lar deg bygge datamaskiner og roboter inne i spillet. Disse datamaskinene og robotene kan programmeres til å kontrollere dører, grave huler, bygge hus og så videre. ComputerCraft bruker programmeringsspråket Lua, som er et enkelt og fleksibelt tekstbasert programmeringsspråk.

  • Dette kurset gir en introduksjon til ComputerCraft og hjelper deg i gang med dine første datamaskiner og roboter.
  • Kurset i ComputerCraft passer fra ca. 12 år og oppover, og krever at du forstår noe engelsk. Det er en fordel å ha spilt litt Minecraft tidligere, samt ha motivasjon for å lære noe litt utfordrende.

Forberedelser:

  • For ComputerCraft trenger dere å ha med egen maskin
  • Dere bør installere all programvaren på forhånd
  • Det vil si at dere må ha kjøpt og lagt inn spillet Minecraft

ComputerCraft-mod’en er gratis. Følg denne veiledningen for å installere ComputerCraft.

  4. “Python og skillpadder” – Bjørn Einar Bjartnes

python

I denne modulen skal vi lære et programmeringsspråk som heter Python. Personen som laget det kalte det opp etter sitt favorittprogram på TV: Monthy Pythons Flyvende Cirkus. Python brukes av mange forskjellige programmerere til mange forskjellige ting. Python brukes av YouTube, NASA, CERN og andre.

For hvem? 

Python er et tekstbasert programmeringsspråk og det vil nok derfor passe aller best fra ungdomsskolen og oppover (men ikke la det stoppe deg om du virkelig har lyst til å være med!).

Hva gjør vi? 

På dette kurset lærer vi å tegne ved hjelp av et python bibliotek Turtle. Vi bruker noe av kodeklubbens materiale, så etter å ha vært her kan du fortsette på egenhånd hjemme.

Forberedelser:

  • Ta med egen pc med Python installert
  • Du kan laste ned siste versjon av Python – her
  • Nøyaktig hvilken versjon det er spiller liten rolle, men vi bruker Python 3, så versjonsnummeret bør begynne med 3 (og ikke 2)

5. “Programmerbar elektronikk med Arduino” – Joachim Haagen Skeie 

Arduino i alle fag

Arduino i alle fag

Arduino er en plattform hvor man kan styre elektronikk ved hjelp av et enkelt programmeringsspråk.  En arduino består av en mikrokontroller, en USB inngang og et sett med programmerbare elektriske inn- og utganger. Små programmer skrives i et eget verktøy, Arduino IDE, hvor programmene skrives, valideres og overføres til Arduinoen.

Hva gjør vi? 

  • I løpet av denne sesjonen skal vi benytte oss av elektroniske komponenter som LED lys, motstander, koblingsbrett og motorer
  • Gjennom morsomme elektroniske kretser skal vi både lære hvordan vi kan styre kretsene via små programmer, samtidig om vi skal lære grunnleggende elektronikk

Hver deltaker vil få utdelt et sett som inneholder en Arduino Uno, et koblingsbrett, en USB kabel, forskjellige LED lys, motstander, ledninger, DC motor og motorkontroller.

De som ønsker å beholde settet, kan kjøpe det for kr. 420,- (si fra til foredragsholder på forhånd, [email protected]).

Forberedelser: Ta med egen laptop (Mac, Win eller Linux) og installere Arduino IDE på forhånd fra http://arduino.cc/en/Main/Software#toc1 . Link til kursmaterialet finnes her: http://kodegenet.no/courses/courses_arduino

 
 
6. Lær å kode Flappy Bird!  – Itera
 
Under dette kurset vil du lære hvordan man kan programmere spillet som har tatt verden med storm.  På grunn av sin enkelhet egner spillet seg som en morsom introduksjon til spillprogrammering for nybegynnere. Kurset egner seg for både barne- og ungdomskole alder. Eneste forutsetning er at du kan lese og skrive, ingen erfaring med Scratch er nødvendig
 

Forberedelser: Ta med egen laptop!

7. Bli kommandolinjehacker – Ninja eller Samurai? Choose your weapon – Harald Fianbakken og Rustam Mehmandarov

ninjavssamurai

Bli 1337 på kommandolinjen! Velg din side: Bash (Ninja) eller Powershell (Samurai) og bli med og lær å beherske kommandolinjen på måter du ikke viste gikk ann. Passer for deg ca mellom 15 og 18 år.

Forberedelser: – For Bash : Linux, eller installer Cygwin (http://www.cygwin.com/) på din Windows-maskin. – For Powershell: Alt fra Windows 7  til Windows 8.1.

———————–

I tillegg til workshops for barna, kjører Simen Sommerfeldt og Torgeir Waterhouse en uformell intro til hvordan man starter en lokal kodeklubb.

Her er noen bilder og en video fra i fjor: (Video og bilder: Stian A. Giltvedt)

Thomas underviser i Minecraft

Når man er på konferanse trengs det både T-skjorter og ordentlige skilt. Her er ingen detaljer utelatt Mor og datter koder Roger underviser processing Fornøyd gutt koder